FC København, DIF og Københavns Kommune går sammen i indsats for veteraner

De tre parter vil samarbejde om at få flere veteraner i civilt arbejde, og det skal bl.a. ske gennem jobmatch-arrangementer hvor veteraner og virksomheder mødes. Ekspert roser initiativet.

DIF Soldaterprojekt, Københavns Kommune og fodboldklubben FC København er gået sammen om veteranindsatsen Veteran Match. Her ønsker de tre samarbejdspartnere at hædre de københavnske veteraner samt skabe gode rammer for at hjælpe kommunens veteraner ud på arbejdsmarkedet. Det skriver FC København i en pressemeddelelse

”Vi har alle sammen et kæmpe ansvar for, at vores veteraner får det bedst mulige liv og bliver en del af fællesskabet i København," siger Lars Bo Jeppesen, direktør i F.C. København i pressemeddelelsen.

Fredag den 30. oktober holdt parterne et jobmatch-arrangement hvor veteraner blev koblet sammen med en række københavnske virksomheder, og alle virksomheder medbragte praktik- eller jobåbninger, med mål om at disse kan matche veteranernes drømme, ønsker og færdigheder.

”Jeg har som erhvervslivets borgmester kastet mig helhjertet ind i kampen for at forbedre forholdene for veteranerne i København," siger Cecilia Lonning-Skovgaard, borgmester i KBH’s beskæftigelses- og integrationsforvaltning i pressemeddelelsen.

Cabi: Helt rigtigt med jobmatch-arrangementer

Cabi har gennem flere år drevet initiativet Veteraner i job - fra brændpunkt til beskæftigelse, hvor målet netop er at få flere veteraner i civile job. Souschef Ea Nielsen glæder sig over, at FC København, DIF og Københavns Kommune er gået sammen om en indsats for at få flere veteraner i job.

Hun fortæller, at "tidligere udsendte tæller ikke stort i ledighedsstatistikkerne. Men vi kan se, at nogle af dem, der kommer hjem med mere alvorlige skader, kan have vanskeligheder ved at komme ind og holde sig fast på det civile arbejdsmarked. Noget af det, der kan trække i den rigtige retning, er netop at skabe rammer for møder mellem tidligere udsendte og civile virksomheder. Møder, som kan udbygge netværk i det civile for dem, der ellers primært har slået deres folder indenfor Forsvaret."

"Når møderne er ved at blive til konkrete job ved vi, at det er vigtigt med en gensidig forventningsafstemning om indhold og rammer i jobbet. Tidligere udsendte har en række stærke kompetencer med sig, men nogle kan være uvante med kulturen på en civil arbejdsplads, og kan også pga. eventuelle skader have behov, man som arbejdsgiver skal være opmærksom,” fortsætter Ea Nielsen

Cabi samarbejder med DIFs Soldaterprojekt gennem Veteraner i job - fra brændpunkt til beskæftigelse, og Cabi har også været vært for et jobmatch-arrangement på Københavns Rådhus og flere andre steder i landet.

"Det er vores erfaring, at jobmatch-arrangementer er guld værd, når det kommer til at skabe relationer mellem veteraner og potentielle arbejdsgivere. Det handler om at så nogle frø i mødet mellem mennesker, og til de jobmatch-arrangementer, vi selv har afholdt, har vi set, at både veteraner og arbejdsgivere bliver inspireret til at handle. Det er supergodt, at der bliver taget det her lokale initiativ, og jeg håber, at det bliver en succes," siger Ea Nielsen.

Cabi er vært for et jobmatch-arrangement i  Aarhus den 16. december - Se mere her

• cabi