Fra slagmarken til golfbanen

”Det betyder utrolig meget, at arbejdspladsen tog så godt imod mig”. Jakob Andersen, krigsveteran og green keeper i Hjortespring Golfklub.

Planen var klar for Jakob Andersen. Han havde afsluttet sin karriere hos Forsvaret, og nu skulle han tage hul på en ny. Han skulle læse biokemi og herefter gå forskervejen. Sådan gik det ikke, for oplevelser under udsendeler til verdens brændpunkter havde givet ham PTSD. Det kommer bl.a. til udtryk gennem hukommelsesproblemer, koncentrationsbesvær og muskelsmerter.

Alligevel kom Jakob i gang med studierne, og han gennemførte også en bachelor på nær et fag. Men på kandidatuddannelsen begyndte problemerne for alvor.

”Jeg var til en eksamen, og min underviser og censor fortalte, at de godt kunne høre, at jeg kunne mit stof. Problemet var bare, at det var noget, vi havde været igennem to år tidligere. Det var helt galt,” siger Jakob.

Kroppen sagde fra

Det hjalp heller ikke, at han samtidig med studierne havde natarbejde på et lager. Men selvom der var tale om et vikariat i ottetimer én dag om ugen, havde det store omkostninger.

”Jeg brugte mindst 24 timer på at komme oven på igen, når jeg havde været på arbejde, og efter tre-fire år brugte jeg en hel uge til at komme oven på. Som mange andre veteraner havde jeg nok lidt svært ved at erkende, at der var noget, jeg ikke kunne, men det går jo ikke, når man har det sådan,” fortæller Jakob.

En aften fik han et ildebefindende, mens han var på arbejde. Kroppen sagde simpelthen stop. Han prøvede at vende tilbage, men måtte erkende, at det ikke var nogen god ide.

”Min psykiater måtte tale med ret store bogstaver for at få mig til at forstå det,” siger Jakob.

Han var sygemeldt i et års tid, og uden arbejde eller studie befandt han sig i et sort hul. Men samtidig blev han også opmærksom på Veteranhjem København, hvor han begyndte at komme jævnligt. Her fik han hjælp til møder med kommunen, til at finde en ny bolig og med at få den rigtige medicin.

Ville ikke erkender begrænsninger

I det hele taget fik Jakob god hjælp fra forskellige organisationer, som støtter hjemvendte veteraner. Fx DIF Soldaterprojekt, og året efter fik Jakob hjælp til at finde en praktikplads.

Derfor gjaldt det om at finde en praktikplads, som passede til ham og hans behov: Ikke for langt fra hans hjem, helst udendørs, helst forudsigelse opgaver og ikke for mange mennesker omkring ham på samme tid. Gennem Veterancentret kom han i kontakt med Hjortespring Golfklub i Ballerup.

Undervejs kastede han sig også over fysisk træning, som han blev så bidt af, at det bragte ham til Invictus Games i Sydney, der er en international sportsbegivenhed for sårede veteraner. En kæmpe oplevelse, fortæller han.

Tingene skal være i orden

Jakob begyndte i første omgang i praktik hos Hjortespring Golfklub, og siden blev han ansat i fleksjob. Jakob vander blomster, tømmer affaldsspande, hjælper folk på parkeringspladsen og vedligeholder klubbens udeområder. Det sætter han en ære i. Derudover betyder det meget for klubben, at han tager sig tid til at snakke med golfspillerne, hvis de henvender sig til ham.

”Jeg har det sådan, at når jeg er på arbejde, så skal tingene være i orden. Der skal ikke være en finger at sætte på noget, og nogle gange siger de, at min standard er højere end klubbens egen,” siger Jakob med et smil.

Han arbejder to gange tre timer om ugen. Det tog tid at ramme den rigtige balance, med en tålmodig arbejdsgiver, der var villige til at prøve forskellige løsninger.

”Jeg er blevet mødt af en arbejdsgiver, hvor der er muligheder. De har mødt mig totalt åbne og imødekommende og været villige til at tage én ting ad gangen, når vi har prøvet forskellige ting af. Det er jeg enormt glad for,” siger Jakob.

”Undervejs har vi fundet ud af, at jeg ikke skal være sammen med mere end én person ad gangen, der skal ikke være høje lyde, og der skal ikke være lyde af metal mod metal. Så går alarmberedskabet i gang, og jeg kan ikke noget,” fortsætter han.

Træner for at blive klar til at arbejde

Jakob har været ansat hos Hjortespring Golfklub i godt et års tid, og han er meget glad for sit arbejde. Også selvom det har omkostninger for ham at arbejde. Når han kommer hjem fra en arbejdsdag, bruger han den næste dag til at komme ovenpå igen. Derudover træner han fysisk, går til kiropraktor og akupunktur for at blive klar til at arbejde. Men det er det hele værd, fortæller han.

”Det giver mig utrolig meget mentalt at være på en arbejdsplads. Jeg er en del af et fællesskab, og de har taget virkelig godt imod mig. Smerterne og uroen er der stadig, men det kommer ikke så tit mere. Træningen er også rigtig gavnlig for mig, og det er faktisk helt vildt, hvor meget jeg har udviklet mig.”

Mere inspiration

Cabi har oprettet en facebook-gruppe, hvor veteraner og virksomheder kan møde hinanden - Find den her

Se også liste over virksomheder, som er interesserede i at ansætte veteraner - Find den her

• veteran