Horsens får unge i uddannelse og job

Tæt kontakt og større mulighed for at støtte de unge samt bedre sammenhæng på tværs af kommunen, uddannelsessteder og sundhedssystemet har givet gode resultater i Horsens Kommune.

I januar 2017 satte Horsens Kommune gang i pilotprojektet Mod på uddannelse, hvor kommunen ansatte nye rådgivere og antallet af sager pr. rådgiver blev halveret. Det har bl.a. frigivet tid til, at rådgiverne kan holde tættere kontakt til de unge, skriver Horsens Kommune i en pressemeddelelse

De unge, som er omfattet af Mod på uddannelse, er vurderet til ikke at være uddannelsesparate og har været ledige i mindst et år, og en stor del af de unge er kommet videre efter at de har været en del af projektet. 39 procent er begyndt i uddannelse, og 17 procent har fået job. Det er resultater, som har fået andre kommuner og faglige organisationer til at søge inspiration hos Horsens kommune.

"Interessen fra andre kommuner har været overvældende. Selvom det også er tidskrævende at svare på spørgsmål, er jeg glad for, at vi i Horsens er blevet ambassadører for budskabet om, at en tæt kontakt og god relation med de unge virker. Og at et lavt sagstal er vigtig for at sikre en høj kvalitet," siger Linda Nystrup, afdelingsleder for Ungeenheden i Horsens.

Jesper Pedersen, seniorkonsulent og ekspert i unge, ser gerne, at flere kommuner lader sig inspirere af Horsens.

"Tæt kontakt og en god relation virker. Det kræver tid til den enkelte unge. Og det kan betale sig at investere i den tid. Det har Horsens kommune vist ved at give rådgiverene dobbelt så meget tid til de unge," siger han.

Mere inspiration

Se Cabis tema om en sammenhængende indsats om unge

Se mere om Ungeenhedens arbejde i denne artikel

• unge