København styrker indsatsen for udsatte unge på tværs af forvaltninger

Tre forvaltninger under Københavns Kommune rykker tættere sammen for at styrke indsatsen over for udsatte unge.

Udsatte unge i København har ofte flere forskellige udfordringe, og mange gange betyder det, at de har sager eller er i kontakt med mere end én af kommunens forvaltninger. Men nu skal et tættere samarbejde mellem forvaltninger forbedre sagsbehandlingen for de unge, skriver dknyt.dk

Initiativet hedder Københavns Ungeindsats og skal forbedre sagsbehandlingen og forhindre, at de unge føler sig som kastebolde mellem forvaltninger og sagsbehandlere, fortæller beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V).

"Derfor skal vi hele tiden arbejde på at gøre tingene enklere og nemmere, så de får en bedre og mere meningsfuld oplevelse. Og det skal dette initiativ bidrage til, siger hun til dknyt.dk

Formålet med at rykke forvaltningerne tættere sammen er at bringe de unge tættere på arbejdsmarkedet eller i uddannelse, og i praksis betyder det blandt andet, at unge med behov allerede fra 8. klasse får tilknyttet en ungeguide. Guiden kan fx være tovholder på den unges sager eller hjælpe med at pege i den rigtige retning for at få svar på spørgsmål.

Medarbejdere fra de tre forvaltninger Beskæftigelses- og integration, Børne- og ungdom samt Socialforvaltningen rykker fysisk tættere sammen, og der går også en ny platform i luften, som gør samarbejdet nemmere på tværs. Her kan medarbejderne nemlig få overblik over den unges sager og se, hvilke medarbejdere den unge ellers er i kontakt med.

Læs mere på dknyt.dk

Se også Cabis anbefalinger til en bedre ungeindsats

• unge