København vil have flere på førtidspension

Københavns Kommune vil gøre op med sin egen restriktive praksis og have flere på førtidspension og fleksjob. En nyansat kontrollant skal skubbe på den udvikling.

Massiv borgerkritik af Københavns Kommune i sager om førtidspension og fleksjob får nu kommunen til at ændre praksis: Det skal være slut med ventetid og arbejdsprøvninger og flere borgere skal i fleksjob eller tilkendes førtidspension. Det skriver Politiken.

Københavns Kommune er et de sværeste steder i landet at få førtidspension, men det vil beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V) nu gøre op med. Derfor har kommunen ansat en "særlig rådgiver" inden for førtidspension, der får fri hænder til at kontrollere kommunens sager.

Den nye kontrollant bliver ekstern lektor i forvaltningsret ved Københavns Universitet Jon Andersen, og borgmester Cecilia Lonning-Skovgaard understreger, at Jon Andersen får frie hænder. Hvis han ønsker at se konkrete sager, skal han have adgang, og vil han med borgere til møde med kommunens rehabiliteringsteam, som indstiller til pension eller fleksjob, skal han have lov, skriver Politiken.

Foruden den nyansatte kontrollant er afgørelser om førtidspension i Københavns Kommune flyttet fra socialforvaltningen til beskæftigelsesforvaltningen.

• csr
  • sygefravær