Nyt tilbud: Samtaler skal forebygge sygefravær blandt gravide medarbejdere

Aarhus Universitetshospital tilbyder lige nu et samtaleforløb til gravide medarbejdere og deres leder i Aarhus-området. Tilbuddet bygger på gode erfaringer fra Norge, hvor samtaler mellem den gravide medarbejder, hendes leder og en arbejdsmiljø-jordemoder har ført til reducering af sygefravær under graviditet.

De fleste gravide er erhvervsaktive og i Danmark er en tredjedel af alle gravide kvinder sygemeldt på et tidspunkt under graviditet. I gennemsnit har gravide 48 fraværsdage.

Det er normalt at opleve gener i form af kvalme, øget træthed, smerter i lænd og bækken og plukkeveer. Alle disse gener kan føre til utryghed og kan forstærkes af belastninger i arbejdsmiljøet. Det er oftest disse gener, der er årsag til, at gravide medarbejdere må sygemelde sig.

For at forebygge gravides sygefravær har Aarhus Universitetshospital nu igangsat Graviditet og Trivsel, som er et tilbud til gravide medarbejdere og deres leder. Tilbuddet bygger på gode erfaringer fra Norge, hvor samtaler mellem den gravide medarbejder, hendes leder og en arbejdsmiljø-jordemoder har ført til reducering af sygefravær og til bedre trivsel under graviditet.

Tilbuddet er målrettet ledere og medarbejdere i private virksomheder, og det gælder fra 1. maj 2021 til 1. maj 2022.

Vil I være med, indebærer det:

• Et tillykke-brev med invitation til samtale.
  • Samtale omkring graviditetsuge 15 og 28 med fokus på drøftelse af graviditetsgener og arbejdsmiljø. Ved yderligere behov for samtaler kan disse frit bookes.
  • Fri adgang til sparring og vejledning med arbejdsmiljø-jordemoder pr. telefon – gælder både medarbejder og leder.

Graviditet og trivsel er finansieret af midler fra Sundhedsstyrelsen og udgår fra Arbejdsmedicin ved Aarhus Universitetshospital.

For deltagelse eller flere

oplysninger om projektet på