Praktik i industrien øger jobchancer for flygtninge

Chancerne for at komme i job er seks gange større for flygtninge, der har været i praktik hos en industrivirksomhed sammenlignet med hos en social institution. Det viser en ny Momentum-analyse.

Der er store forskelle på, om flygtninge har været praktikanter i en industrivirksomhed eller på et plejehjem, når de efterfølgende skal i arbejde. Mens mere end hver tredje flygtning, der har været i praktik i industrien, er i job efter seks måneder, er tallet kun seks procent for dem, der har været hos en social institution. Det fremgår af en ny analyse fra KL’s nyhedsbrev Momentum.

Forskellen kan ifølge Iben Bolvig, seniorforsker ved Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA), hænge sammen med typen af arbejdsopgaver på de forskellige praktiksteder:

"I industrien er arbejdet ofte mere automatiseret, hvilket kan gøre det lettere at varetage som nyankommen til Danmark. Arbejdet i en social institution kræver tit nogle danskkundskaber og et kendskab til dansk kultur, som flygtninge fra Mellemøsten dårligt når at tilegne sig inden for praktikperioden," siger hun til Momentum.

Favrskov og Silkeborg er to kommuner, som har gode erfaringer med at få flygtninge i job. Cabi er leder er projektet ’Task Force til industrien’, hvor de to kommuner og virksomheder i i området samarbejder om at få flygtninge ind i industrivirksomhederne. Projektet er støttet af Industriens Fond.

Læs hele analysen hos KL

• flygtninge