Rapport: God ledelse forhindrer stress og sygefravær

Der er en klar sammenhæng mellem god ledelse og lav grad af stress og sygefravær, viser en ny rapport, som COWI har foretaget for FTF. Det er en sag for topledelse at skabe de rigtige rammer, mener ekspert.

Ledere såvel som medarbejdere føler sig ofte stressede og oplever problemer med arbejdspres og kvaliteten af ledelsen. Det viser en ny rapport, som hovedorganisationen FTF har fået lavet.

Rapporten bygger på svar fra over 9.600 personer, og den viser også, at ledelseskvaliteten har stor betydning for stress og sygefravær på arbejdspladsen.

”Det er positivt, at halvdelen af FTF’erne oplever høj ledelseskvalitet, men der er klart plads til forbedring. Det er en væsentlig ledelsesopgave at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø og forebygge stress og andre belastninger," siger FTF-formand Bente Sorgenfrey til FTF's hjemmeside.

Ekspert: Kræver ledelse på flere niveauer

For Dorte Rosendahl Kirkegaard, seniorkonsulent hos Cabi, kommer det ikke som nogen overraskelse, at rapporten viser en klar sammenhæng mellem ledelse og graden af stress og sygefravær i organisationen. For at undgå stress, er det nødvendigt med fokus fra ledelsen på flere niveauer, forklarer hun.

"Det er helt centralt at nærmeste leder har fokus på dialog og handling omkring at understøtte og motivere medarbejderne i udførelse af deres arbejde. Så den enkelte leder har brug for viden, redskaber og den rigtige ramm om det psykiske arbejdsmiljø," siger Dorte Rosendahl Kirkegaard.

For at få den rigtig ramme på plads, er det desuden vigtigt, at topledelsen i organsiationen kommer på banen. For det handler bl.a. om hele den kultur, der skal være på arbejdspladsen.

"Rammen er særlig central og handler om mere end at sende lederne på kurser i psykisk arbejdsmiljø. Det handler om at øverste ledelse sikrer en struktur, kultur og ledelsesmæssig fokus på området. Når det er integreret i organisationens hverdag på alle niveauer, så er rammen for ledelseskvalitet sat. I rammen ligger også erkendelse af, at der skal være en balance mellem øverste leders krav til lederne og de ressourcer der stilles til rådighed. Og netop den ramme vil vær med til at sikre ledernes eget psykiske arbejdsmiljø," slutter Dorte Rosendahl Kirkegaard.

Mere inspiration

Vi har lavet et dialogværktøj, der kan give jer overblik over jeres stress-indsats. Download det her.

Du kan også skrive dig op til vores e-bog om stress, som udgives i efteråret 2018.