Stress-sygemeldinger presser også kollegerne

Når en medarbejder bliver ramt af stress, rammer det også kollegerne, blandt andet fordi opgaverne skal løses og fordeles anderledes. Det viser en ny undersøgelse. Dog er lederne generelt blevet bedre til at prioritere i opgaverne, når en medarbejder sygemelder sig, vurderer ekspert.

En stress-sygemelding kan have store konsekvenser for den enkelte, men også for hele afdelingen og kollegerne, der stadig arbejder. Det viser en ny undersøgelse, hvor 64 procent af lederne svarer, at deres afdeling er kommet under pres efter en stress-sygemelding fra en medarbejder.

I alt er 1.018 ledere blevet spurgt til dette i undersøgelsen, der er lavet i samarbejde mellem Lederne, Psykiatrifonden og YouGov.

Det lægger nemlig yderligere pres på kollegerne, hvis der pludselig er opgaver, der skal løses og fordeles anderledes. Og ofte bliver der ikke hentet en vikar ind for den stressramte medarbejder. Det fortæller Dorte Rosendahl Kirkegaard, der er Cabis seniorkonsulent på stress- og sygefraværsområdet:

”Det er klart, at det belaster kollegerne, for arbejdsopgaverne kan ofte ikke vente og fordeles så blandt lederen selv og øvrige medarbejdere. Hvis det slet ikke hænger sammen i forhold til de ressourcer, der er til rådighed, så bør lederen gå videre til sin chef og bede om hjælp til at prioritere,” siger hun til Ugebrevet A4.

Dog oplever hun i sit daglige arbejde, at lederne generelt er blevet bedre til håndtere sygemeldingerne og bede om hjælp til prioriteringerne:

”At ens afdeling er under pres og har svært ved at nå arbejdsopgaverne, er oftest et problem, der ligger hos den enkelte leder. Men jeg ser en udvikling, hvor flere ledere går til deres egen leder og siger 'min afdeling er for presset, vi har de og de opgaver, hvilke skal prioriteres?” siger hun til Ugebrevet A4 og kalder det ”ansvarlig ledelse”.

Forebyg stress og forhindr spredning

Selvom den rette håndtering er vigtig, når medarbejderen først er sygemeldt, er det også vigtigt at fokusere på forebyggelse. Især når sygemeldingen skyldes arbejdsrelateret stress, mener arbejdsmiljøchef i Dansk Industri, Anders Just Petersen:

”Når en kollega bliver sygemeldt med stress, så påvirker det os allesammen, og derfor bliver vi nødt til at tale om, hvad vi kan gøre for, at det ikke gentager sig,” siger han til Ugebrevet A4.

Men forebyggelse er ikke det eneste vigtige. For når en medarbejder får stress, er det også en vigtig lederopgave at forhindre, at det spreder sig blandt kollegerne. Det mener arbejdsmiljøchef hos Lederne, Lars Andersen:

”Det smitter ad pommern til. Virksomhederne står og falder jo med medarbejdernes evne til at være effektive og produktive, og derfor er det også blevet en del af tænkningen, at man som leder skal undgå, at flere medarbejdere går ned med stress,” siger han til Ugebrevet A4.

Mere viden

Læs mere hos Ugebrevet A4

Læs mere om, hvordan I kan komme stress til livs hos Cabi

• Sundhed, sundhedsvæsen, lægemidler