Indflydelse på arbejdet giver mindre risiko for førtidspension

Medarbejdere med stor indflydelse på deres arbejde bliver ofte længere på arbejdsmarkedet og har mindre risiko for førtidspension. Det konkluderer et nyt nordisk studie.

Danskerne skal blive på arbejdsmarkedet i flere år. Sådan lyder det politiske budskab i den aktuelle debat om, at danskerne skal arbejde længere.
Nu kommer et nyt nordisk studie med et bud på, hvad der kan fastholde medarbejdere på arbejdsmarkedet. For jo mere medarbejderne selv bestemmer over deres arbejdsopgaver og arbejdsdag, jo mindre risiko har de for at forlade arbejdsmarkedet tidligt. Sådan lyder konklusionen i studiet lavet af det norske arbejdsmiljøinstitut, STAMI, i samarbejde med det danske Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

En af forskerne bag studiet, Stein Knardahl, afdelingsdirektør ved STAMI, mener, der er en tydelig sammenhæng mellem graden af indflydelse og risiko for tidlig tilbagetrækning på arbejdsmarkedet:

”Gennemgangen viste en stærk sammenhæng mellem lav mulighed for at påvirke sit eget arbejde og en øget risiko for at måtte forlade arbejdsmarkedet,” siger han til Videnscenter for Arbejdsmiljø.

Hvor stor indflydelse, den enkelte medarbejder har, varierer meget fra branche til branche. Ansatte inden for slagteri eller transport er blandt de mindst indflydelsesrige, mens de mest indflydelsesrige er ansatte inden for bl.a. religiøse institutioner og IT.

Men indflydelse på jobbet påvirker ikke kun risikoen for førtidspension. Om medarbejderne har høj eller lav indflydelse påvirker også sygefravær, trivsel og risikoen for stress.

Læs mere om studiet her

• trivsel