Stresspanelet har afleveret sine anbefalinger

Det Nationale Stresspanel har siden sommeren 2018 været i gang med sit arbejde, og nu har panelet præsenteret sine 12 anbefalinger til regeringen. Der er brug for ledere, som kan forebygge stress, mener ekspert.

I en pressemeddelelsen kvitterer beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) for stresspanelets arbejde:

”Når folk bliver ramt af stress, så spiller arbejdet ofte en rolle, og derfor er det også vigtigt, at vi får taget hånd om det psykiske arbejdsmiljø. Jeg er enig med stresspanelet i, at god ledelse er en del af svaret. Derfor har vi bl.a. lavet en ledelses- og kompetencereform, og det psykiske arbejdsmiljø indgår også i de arbejdsmiljøforhandlinger, som kører i øjeblikket.”

Panelet afslørede allerede i januar i år en anbefaling om at ledere bør uddannes i at forebygge og håndtere arbejdsbetinget stress.

Og det er fortsat en væsentlig anbefaling, mener Birgitte Poulsen, chefkonsulent hos Cabi.

"Vi ser desværre ofte, at der først bliver grebet ind, når skaden er sket og medarbejderen er blevet sygemeldt med stress. Dermed bliver det mange gange gjort til et problem, der handler om den enkelte medarbejder, som er syg, men i virkeligheden handler det måske om, at der er nogle rammer og strukturer på arbejdspladsen, som ikke er hensigtsmæssige," siger Birgitte Poulsen.

"Stress kan dog forebygges, men det kræver, at man i virksomhederne tør adressere udfordringerne på strategisk niveau og spørge sig selv om der er nogle vilkår og rammer ved arbejdet, som belaster medarbejderne og kan give dem stress," fortsætter Birgitte Poulsen.

Cabi søsatte ved årsskiftet projektet Tag hånd om trivslen - vejledning til små og mellemstore virksomheder, hvor lederne i 2.600 små- og mellemstore virksomheder skal have viden om, hvad der fremmer mental sundhed og et godt arbejdsmiljø. Og samtidig skal de have konkrete redskaber, som gør dem i stand til at handle.

"Stresspanelets anbefaling om, at ledere skal trænes i at forebygge og håndtere stress er netop hele formålet med Tag hånd om trivslen, så det er en anbefaling vi støtter. Det er især vigtigt at få viden og træning ud til små og mellemstore virksomheder, hvor der ikke er store personale- og HR-afdelinger med faste procedurer for, hvordan man gør. For stress og mistrivsel kan ramme i virksomheder af alle typer og størrelser," siger Birgitte Poulsen.

I forbindelse med Tag hånd om trivslen afholder Cabi desuden en række åbne arrangementer. Se hvor og hvornår i Cabis arrangementskalender

Mere information

Se Det Nationale Stresspanels 12 anbefalinger

Vil du vide mere om Tag hånd om trivslenSe Cabis hjemmeside