Sygefraværet stiger i det offentlige og private

Hvert år har en gennemsnitlig lønmodtager i Danmark 8,5 sygedage, og ifølge Danmarks Statistik er der tale om en stigning på 0,4 dage pr. fuldtidsansat i perioden 2013 til 2015, som er de senest offentliggjorte tal. Dertil kommer fravær ved fx børns sygdom.

Gennem adskillige år har både private og offentlige arbejdspladser ellers haft skarpt fokus på at få bragt sygefraværet ned, men trods ihærdige indsatser i private virksomheder, kommuner, regioner og staten stiger fraværet.

Ifølge Birgitte Poulsen, seniorkonsulent hos Cabi og ekspert i sygefravær, er der brug for at få en meget mere strategisk tilgang til sygefraværet. Derfor er Cabi og ingeniørforeningen IDA værter for en konference om sygefravær på det private arbejdsmarked i Billund den 29. marts. Og 22. maj sætter Cabi i samarbejde med HK Kommunal, Akademikernes Centralorganisation og CBS fokus på sygefraværet i det offentlige med endnu en konference i København.

”Vi har brug for at få belyst sygefraværet fra alle sider, så det glæder mig meget, at vi kan samle forskere fra universiteter, organisationsfolk og erhvervsledere, for vi har alle en interesse i at få sygefraværet ned,” siger Birgitte Poulsen i en pressemeddelelse.

Læs pressemeddelelse

Se programmet for konferencen 29. marts