Sygefraværet svinger blandt ansatte i kommunerne

I Glostrup melder de ansatte sig i gennemsnit syge mere end 15 dage om året. I Esbjerg sker det under ti dage om året. Og de to kommuner er langt fra de eneste, der placerer sig forskelligt i forhold til landsgennemsnittet på 11,8 sygedage.

Det er blevet tydeligt med Ugebrevet A4’s nye kortlægning, der bygger på sidste års tal fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor (KRL).

Forskellige forhold og kulturer i kommunerne

Forklaringerne på udsvingene er mange. Men ifølge Thomas Lund, seniorforsker ved Institut for Folkesundhed på Aarhus Universitet, kan de skyldes forskelle i de ansattes køn og alder i kommunerne. Eller om der er tale om en land- eller bykommune.

Han peger desuden på, at spændet mellem kommunerne kan forklares med, at de nogle kommuner tog fat om sygefraværet for år tilbage, mens andre første er begyndt for nylig.

Forskellene kan også skyldes kommunernes forskellige kulturer omkring syge medarbejdere, mener Mads Samsing, næstformand i HK Kommunal. Han oplever, at der er kommet en tendens til, at man skiller sig hurtigere af med ansatte med højt sygefravær:

”Hvis du fjerner de syge i stedet for at gøre noget ved sygefraværet, er det en syg kultur, du har,” siger han til Ugebrevet A4.

Sygdom er ikke så sort og hvidt

Hos Cabi mener Birgitte Poulsen, chefkonsulent og ekspert i sygefravær, at god ledelse og dialog mellem ledere og medarbejdere er blandt de vigtigste redskaber til at skabe en sund virksomhedskultur om sygefravær. I dag er det langt mere udbredt, at man taler om sygefraværet og måske begynder på arbejde inden man er helt frisk.

”Når man kan få den der dialog om, hvad ens muligheder er, så er man nået langt,” siger Birgitte Poulsen til Ugebrevet A4.

”Kigger vi femten år tilbage, var det mere et clean cut, hvor man enten var syg eller rask. I dag er man ikke nødvendigvis hundrede procent rask, når man starter på arbejdspladsen igen, fortsætter hun"

Og det kan være positivt særligt når der er tale om langtidsfravær, forklarer Birgitte Poulsen. For på den måde kan man undgå, at de ansatte kommer for langt væk fra arbejdsmarkedet, mens de er syge.

Læs mere om fraværsforskellene her http://www.ugebreveta4.dk/der-er-store-geografiske-forskelle-i-sygefravaeret-ho_20926.aspx

Læs mere om sygefravær og få redskaber til at nedbringe det her http://www.cabiweb.dk/sygefravaersvaerktoejskasse/

• trivsel
  • kommune