BF12 får trivsel og loyalitet med 20 % ansat fra kanten af arbejdsmarkedet

Produktionsvirksomheden BF12 har knækket koden til succes med rekruttering af mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Med en ansættelsesprocent på over 20 % af medarbejdere fra kanten af arbejdsmarkedet samt en generel lang anciennitet blandt de ansatte, kan BF12 inspirere andre virksomheder til at tage socialt ansvar på arbejdspladsen og få løst alle opgaver.

BF12, som producerer træbaserede komponenter til industrien, er ikke bange for at tænke ud af boksen, når det kommer til rekruttering af nye medarbejdere. De rekrutterer bredt og samarbejder med jobcentret for at skabe det bedste match mellem medarbejdere og de opgaver, der skal dækkes. Det giver virksomheden bredere rekrutteringsmuligheder. Som ekstra gevinst oplever BF12, at de får ekstra loyale medarbejder i dem, som føler, at de har fået en ekstra chance, og det øger fastholdelsen.

Virksomhedens arbejde med socialt ansvar stiller dem stærkere på den sociale dagsorden, og det kan gøre dem attraktive for både kunder og samarbejdspartnere i takt med de stigende krav om social ansvarlighed hos virksomheder.

Forarbejde er forudsætning for succes
Når BF12 rekrutterer nye medarbejdere, screener de grundigt de potentielle kandidater. For at sikre et resultat, der holder i den lange ende, er det vigtigt at finde den helt rigtige kandidat til jobbet. ”Borgeren skal have et drive. De skal have motivation for at ville lykkes, så det giver mening både for virksomheden og for borgeren selv”, siger Catharina Lopdrup, CSR-, HR- og Bæredygtighedsansvarlig i BF12.

Samtidigt skræddersyer virksomheden individuelle forløb til hver enkelt medarbejder for at sørge for en overensstemmelse mellem kompetencer og opgaver. Det er med til at sikre en succesoplevelse for den enkelte.

Tryghed skaber trivsel og loyalitet
I BF12 får alle nye medarbejdere, der er ansat med særlige vilkår, tilknyttet en intern mentor, som hjælper dem i gang på deres nye arbejde. Det skaber tryghed for medarbejderne og øger deres trivsel og tilhørsforhold til arbejdspladsen.

Ledelsen har et stort fokus på at skabe en medarbejderkultur, hvor der er plads til alle. Det er vigtigt for Jørgen Kristensen, direktør i BF12, at alle medarbejdere føler sig værdsat og ser, at deres indsats giver mening og er med til at skabe succes for virksomheden. For Jørgen er det essentielt, at alle har følelsen af at lykkes på arbejdspladsen, og det styrker arbejdsglæden og giver virksomheden en loyal og stabil medarbejderskare som resultat.

Dokumentation som ambition
I Bording-virksomheden kan de som mange andre virksomheder mærke presset af den stigende efterspørgsel på rapportering i forbindelse med det nye EU-direktiv, CSRD. Det nye rapporteringsdirektiv indbefatter i første omgang store og børsnoterede virksomheder og rammer først SMV’erne direkte i 2026. Men som del i værdikæder med større virksomheder, vil SMV’erne mærke efterspørgslen efter øget dokumentering allerede ved første udrulning af direktivet.

BF12 understreger, at dokumentation er vigtigere end nogensinde før. Derfor er virksomheden ved at indlede en proces, som skal sætte specielt dokumentationen om deres sociale ansvar højere på dagsordenen.

For at få dokumentationen til at sidde skarpt igangsætter virksomheden de administrative processer og tilskudsansøgninger, som gør sig gældende for den nye medarbejder, når forløbet er fastlagt.

Ledelsen mener imidlertid, at det er vigtigst først og fremmest at lykkes i praksis. ”Det skal give mening for forretningen, og det skal være gangbart,” forklarer Catharina Lopdrup. Derfor prioriterer BF12 at afprøve og tilpasse forløbet og rammerne for den enkelte medarbejder, indtil de rammer et punkt, hvor alle parter er tilfredse. Det er sådan, BF12 finder rum til at skabe succes med deres sociale ansvar.

”En virksomhed, andre SMV’er kan spejle sig i”
I 2022 blev BF12 nomineret til CSR People Prize 2022 for deres store indsats med at tage et socialt ansvar. Prisen uddeles af videnshuset Cabi og er en hyldest til virksomheder, der gør en særlig indsats for, at udsatte kan få en chance på arbejdsmarkedet.

BF12 er en virksomhed, andre SMV’er kan spejle sig i. Som social ansvarlig produktionsvirksomhed er de en god inspirationskilde til, hvordan andre virksomheder kan tage et socialt ansvar og profitere af det – også på et forretningsniveau,” udtaler Ea Nielsen, souschef i Cabi.

Mere info
Som landsdækkende videnshus arbejder Cabi målrettet for et socialt ansvarligt arbejdsmarked, hvor mennesker og virksomheder lykkes. Derfor kan virksomheder finde viden og værktøjer på hjemmesiden www.cabiweb.dk samt få svar på deres udfordringer ved at kontakte Spørg Cabi gratis på tlf. 8612 8855.

Det gælder både dokumentation og rapportering af socialt ansvar men også alt som fastholdelse, fravær, rekruttering og trivsel.

• csr
  • rummelig

Cabi er et nonprofit videnshus med bevilling fra Beskæftigelsesministeriet. Vi arbejder for et socialt ansvarligt arbejdsmarked, hvor mennesker og virksomheder lykkes. Det gør vi ved at stille brugbar viden og operationelle værktøjer til rådighed for virksomheder og kommuner, der ønsker at fremme: