Mange virksomheder i kamp om pris for socialt ansvar

Der er udsigt til hård kamp om at vinde CSR People Prize og titlen som landets mest socialt ansvarlige virksomhed. Over 100 små og store virksomheder blev indstillet til prisen og finalefeltet er nu reduceret til 60.

Konkurrencen om at vinde CSR People Prize spidser til. VFSA – Virksomhedsforum for Socialt Ansvar, som uddeler prisen til virksomheder, der tager et særligt socialt ansvar, har modtaget over 100 indstillinger til prisen. Feltet er nu snævret ind til 60 virksomheder, som har uddybet deres indsatser i et spørgeskema, der bringer dem tættere på prisen. Alle 60 indstillede virksomheder er offentliggjort på VFSA’s hjemmeside.

I begyndesen af oktober reduceres antallet af virksomheder yderligere til i alt seks nominerede virksomheder, mens de to vindere – en stor og en lille virksomhed – bliver fundet til CSR-konferencen Grib Verdensmålene!, som VFSA holder i samarbejde med Dansk Industri og Global Compact. Det foregår 7. november i Industriens Hus i København.

VFSA står bag CSR People Prize, som er blevet uddelt hvert år siden 1999, og den går til virksomheder, der udmærker sig ved at tage et særligt socialt ansvar. Fx ved at forebygge stress og sygdom på arbejdspladsen, fastholde medarbejdere, der er i risiko for at glide ud af arbejdsmarkedet, eller ved at rekruttere medarbejdere fra kanten af arbejdsmarkedet. Fx flygtninge, mennesker med handicap eller udsatte unge.

Årets kandidater til prisen tæller virksomheder i alle størrelser og fra en lang række forskellige brancher som fx detailhandel, byggeri, hotel og restauration samt finanssektoren.

Socialt ansvar er en naturlig del af forretningen

”I forhold til tidligere er det blevet en naturlig del for rigtig mange virksomheder at tage et socialt ansvar for omverdenen. Det synes jeg, den store spredning i kandidatfeltet sender et klart signal om. Derudover er det interessant at se, at virksomhederne arbejder stadig mere struktureret og strategisk med deres sociale ansvar,” siger Flemming Bendt, ny formand for VFSA.

Han er desuden adm. direktør for ISS Facility Services A/S i Danmark, som selv vandt CSR People Prize sidste år.

”Det var en stor ære at vinde prisen i så stærkt et felt og samtidig en anerkendelse af de mange kollegaer i ISS, som tager del i opgaven med at hjælpe udsatte ledige i gang med en ny tilværelse,” siger Flemming Bendt.

Årets vindere af CSR People Prize skal findes i to kategorier. Dels for virksomheder med færre end 100 ansatte, dels for virksomheder med flere end 100 ansatte.

Foruden ISS Facility Services A/S var sidste års vinder Greve-virksomheden Logistikkompagniet.

Hans Kongelige Højhed Prins Joachim vil også i år være til stede under konferencen og overrække CSR People Prize til vinderne.

Flere unge skal tage erhvervsuddannelse

Til DI, Global Compact og VFSA’s fælles CSR-konference vil omdrejningspunktet være FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling, som sætter en helt ny dagsorden for virksomheder organisationer og regeringer. Konferencens program vil fokusere på, hvordan virksomheder kan skabe værdi med afsæt i Verdensmålene, både i Danmark og i udlandet med særligt fokus på partnerskaber for en bæredygtig udvikling.

Under konferencen er VFSA værter for en session om unge og investering i fremtidens arbejdskraft med udgangspunkt i Verdensmål 4 og 8, som vedrører uddannelse og arbejdsmarkedet. Erhvervslivet mangler faglærte og alt for få unge vælger en erhvervsuddannelse.

VFSA vil her lancere anbefalinger til, hvordan virksomheder, skoler og organisationer i samarbejde kan investere i fremtidens arbejdskraft ved at motivere og støtte flere unge til at gennemføre en erhvervsuddannelse. Ikke mindst udsatte unge.

KONTAKT:

• Sekretariatsleder Christina Schultz, VFSA: 7221 7483 / cs@vfsa.dk

FAKTA OM VFSA og CSR PEOPLE PRIZE:

• VFSA – Virksomhedsforum for Socialt Ansvar står bag prisen, der er en del af VFSA’s samlede strategi for at sætte socialt ansvar på dagsordenen og rådgive beskæftigelsesministeren om emnet.
  • VFSA består af en række danske erhvervsfolk fra de største danske virksomheder. Medlemmerne er alle personligt udpeget af beskæftigelsesministeren.
  • VFSA har siden 1996 arbejdet for at indsluse og fastholde socialt udsatte på arbejdsmarkedet. - Blandt andet ved at uddele den prestigefyldte hæderspris CSR People Prize.
  • Med uddelingen af CSR People Prize hylder vi de virksomheder, der gør en særlig social indsats for udsatte grupper på arbejdsmarkedet, og som via konkrete initiativer har vist, at deres sociale engagement er forankret i både dagligdagen og ledelsens visioner.
  • De indstillede virksomheders historier kan inspirere andre virksomheder til at tage små og store skridt inden for virksomhedernes sociale ansvar.

Flemming Bendt, adm. direktør i ISS Facility Services A/S, er formand for VFSA, mens de øvrige medlemmer tæller ledere fra bl.a. Falck, Danfoss, IBM og Grundfos.

Læs mere om alle medlemmer her: http://vfsa.dk/medlemmer