Renovering af almene boliger skal få udsatte i job

En politisk aftale om grønne renoveringer af almene boliger for 30 milliarder kr. giver gode muligheder for at få flere borgere fra udsatte boligområder i arbejde. Det mener Center for Boligsocial Udvikling.

Boligminister Kaare Dybvad (S) kunne med Grøn Boligaftale 2020 præsentere en bred politisk aftale om at fremrykke grønne renoveringsprojekter af almene boliger for 30,2 milliarder kr. over de næste seks år.

Af aftalen fremgår det samtidig, at hver syvende, som arbejder på renoveringerne skal være lærling, og det giver gode muligheder for at få flere udsatte borgere, der står på kanten af arbejdsmarkedet, i job. Det mener chefkonsulent Mette Fabricius Madsen far Center for Boligsocial Udvikling.

”Erfaringen viser, at almene byggerier giver jobmuligheder, som kan skabe job til beboerne i de boligområder. Det kan være nedrivning, sortering af byggeaffald, som pladsmand og meget andet. Byggesagerne kan samtidig være en indgang for unge til at få en læreplads i byggefagene,” siger Mette Fabricius Madsen.

Alene i 2020 og 2021 er der afsat 18,4 milliarder kr. til at renovere boliger i den almene sektor.

Omkostninger til hærværk faldt markant

Ifølge Mette Fabricius Madsen er der klare fordele ved at engagere lokale beboere på byggeprojekter. Et eksempel er Job First i Tilst ved Aarhus. Her blev en gruppe unge ansat på renoveringen af Langkærparken, og siden faldt de årlige omkostninger til hærværk i området fra 1,2 millioner kr. til 180.000 kr.

”Der er ingen tvivl om, at store byggerier giver gener. Det larmer, det sviner og det gør hverdagen lidt mere besværlig. Men ved at involvere de lokale beboere i byggeprocessen får man gjort dem til aktive medspillere, og det er med til at opbygge en goodwill, der er brug for. Vi oplever, at når der bliver ansat lokale beboere, så bliver de ambassadører og talsmænd for byggeriet. Helt lavpraktisk kan de fx fungere som tolk, når håndværkerne skal ind i en lejlighed, hvor beboerne ikke taler dansk,” siger Mette Fabricius Madsen.

Entreprenører og håndværkere oplever ligeledes, at hærværk og tyveri fra byggepladserne falder, når lokale beboere er ansat.

Entreprenør: De gode erfaringer skal være tilgængelige for flere

Mange virksomheder i byggebranchen har allerede gode erfaringer med at ansætte mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet, men de gode metoder og erfaringer er ofte spredt i forskellige byggeprojekter. Der er brug for at få samlet de erfaringer og gjort dem let tilgængelig for flere.

Derfor er Center for Boligsocial Udvikling i samarbejde med bl.a. videns- og konsulenthuset Cabi og entreprenørvirksomheden Enemærke & Petersen A/S gået sammen om projektet Social beskæftigelse i byggeriet – byggebranchens guide til at løfte socialt udsatte ind på arbejdsmarkedet, hvor der bl.a. skal udvikles webguides og værktøjer til, hvordan flere bygherrer og virksomheder i branchen nemt kan komme i gang med at tage et socialt ansvar.

”I Enemærke & Petersen har vi gennem mange år haft et stort engagement i alment byggeri, og med vores gang i de her områder har vi også set de sociale problemer. Og det har fået os til at tage et ansvar ved fx at ansætte lokale beboere på byggesagerne. Men vi har også spurgt os selv; hvorfor gør vi kun det her på nogle af vores sager? Vi vil gerne derhen, hvor vi tager et socialt ansvar i alle vores sager. Og dernæst vil vi gerne have flere til at gøre det samme, for der er et kæmpe potentiale,” siger Anders Sørensen, forretningsudvikler hos Enemærke & Petersen A/S og projektleder for Social beskæftigelse i byggeriet – byggebranchens guide til at løfte socialt udsatte ind på arbejdsmarkedet

Cabi er i gang med at udvikle og teste de konkrete webguides og værktøjer til bl.a. bygherrer, entreprenører og kommuner, som er færdigudviklet efter sommerferien.

”Byggeriet er meget interessant, fordi det er en branche, som beskæftiger rigtig mange, og derfor er der også muligheder for mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet. Og det er i samspillet mellem de forskellige aktører, at vi virkelig kan løfte noget. Målet med vores guides er, at vi forhåbentlig kan gøre det nemmere at komme i gang med at tage et socialt ansvar og ansætte ledige beboere på de lokale byggerier,” siger Cabis Marianne Lyngberg Nilsson.

Fakta om Social beskæftigelse i byggeriet – byggebranchens guide til at løfte socialt udsatte ind på arbejdsmarkedet

Projektet er støttet af Realdania med 1,8 mio. kr., og projektpartnere og følgegruppe inkluderer Enemærke & Petersen A/S, Center for Boligsocial Udvikling (CFBU), Cabi, PensionDanmark, Ringsted Kommune, Foreningen for Byggeriets Samfundsan-svar, Green Building Council Denmark, BAT-kartellet, 3F, Ringsted Kommune, Boligselskabet Sjælland, KAB, Boligselskabernes Landsforening, Dansk Byggeri og High-Five.

KONTAKT

• Forretningsudvikler Anders Sørensen, Enemærke & Petersen A/S: 4139 3100 / aso@eogp.dk
  • Chefkonsulent Mette Fabricius Madsen, Center for Boligsocial Udvikling: 3024 5818 / mfm@cfbu.dk
  • Seniorkonsulent Marianne Nilsson, Cabi: 4113 7281 / man@cabiweb.dk