Resultater fra stort projekt på Lolland-Falster kan komme hele landet til gavn

Virksomhederne spiller en stor rolle, når ledige fra kanten af arbejdsmarkedet skal i job. Men hvordan? Resultaterne fra projektet ”Rekruttering fra kanten” viser gode takter, heraf at blandt andet 485 ledige fra kanten kom i job eller uddannelse.

Jobcentre i Lolland og Guldborgsund kommuner er et skridt foran, når det handler om at sikre mere arbejdskraft til virksomhederne.

Som en del af projektet ”Rekruttering fra kanten” har jobcentrene og virksomhederne i fællesskab opnået værdifuld erfaring, som de nu kan drage fordel af.

1 ud af 3 har opnået tilknytning til arbejdsmarkedet
I ”Rekruttering fra kanten” blev lokale virksomheder inddraget i beskæftigelsesindsatsen på en ny og mere aktiv måde i Lolland Kommune og Guldborgsund Kommune.

Projektet har vist, at der er behov for en lang række forskellige indsatser. Der har blandt andet været tilknyttet sundhedspersonale, som har været med helt ude på virksomhederne, kompetenceudvikling af de ledige og et stort fokus på, at de ledige kommer i job. Projektet viser dog også, at der er et fortsat potentiale for at styrke samarbejdet med virksomhederne yderligere.

Projektet løb fra 2018 til 2021, hvor 1439 var en del af indsatsen. På trods af covid-19-pandemien har 485 ledige fra den yderste kant opnået ansættelse – de fleste på få timer, andre i fleksjob og en del i fuldtidsbeskæftigelse.

”At 1 ud af 3 opnår tilknytning til arbejde eller uddannelse er en stor succes. Vi taler om udsatte ledige med udfordringer som fx misbrug eller psykisk sygdom. Der har været behov for mange forskellige indsatser, men vi er lykkes ved at de nu er værdifuld arbejdskraft. Fx med fleksibel op-kvalificering, hvor vi tog udgangspunkt i virksomhedernes behov og gav de ledige kompetencerne til at kunne løse nogle af virksomhedernes opgaver,” forklarer projektleder og seniorkonsulent i Cabi, Trine Rask Thomsen.

Der er brug for de lediges ressourcer
VIVE har evalueret ”Rekruttering fra kanten” og peger blandt andet på, at projektet er lykkes med at skabe en kulturændring hos de to deltagende jobcentre. Der er nu en større tro på borgernes ressourcer, men også at virksomhederne har brug for disse ressourcer.

”Vi står i en situation, hvor der er brug for alle kræfter på arbejdsmarkedet. Jeg er derfor glad for, at vi med dette projekt har kunne gøre en positiv forskel for vores lokale virksomheder og hjælpe dem med at finde arbejdskraft blandt ledige fra kanten,” udtaler René Christensen (DF), udvalgsformand for Beskæftigelses- og Erhvervsudvalget i Guldborgsund Kommune.

”Det er altid godt at se, når indsatser lykkes. Med ”Rekruttering fra kanten” har vi haft succes med at få ledige fra kanten af arbejdsmarkedet ud i virksomhederne. De er blevet en del af et arbejdsfællesskab, hvor de bidrager med netop det, de kan, og gør en forskel. Det er det, projektet har handlet om, og jeg er stolt over, at vi er kommet i mål,” udtaler Vibeke Grave (S), formand for Social- og Arbejdsmarkedsudvalget i Lolland Kommune.

”Virksomhederne på Lolland-Falster mangler arbejdskraft, og det giver dem store udfordringer i den daglige drift. Vi har gennem projektet fået værdifulde erfaringer i samarbejdet med jobcentrene og er i dag som erhvervsorganisation meget bedre klædt på til at vejlede virksomhederne i, hvordan de kan forbedre deres rekrutteringsmuligheder, ” siger Mikkel Wesselhoff, adm. direktør, Business Lolland-Falster.

”Rekruttering fra kanten” er blevet til i samarbejde med Jobcenter Lolland og Guldborgsund Jobcenter, Business Lolland-Falster, Erhvervspark Lolland og 3F Lolland. Derudover er der knyttet to konsulent- og videnshuse, LG Insight og Cabi, hvor sidstnævnte har været overordnet projektleder.

Læs evaluering

Projektet er støttet af Den A.P. Møllerske Støttefond med 21,1 millioner.

For mere info kontakt:

• Mikkel Wesselhoff, CEO Business Lolland Falster, mw@businesslf.dk eller 4038 2436
  • René Christensen (DF), udvalgsformand for Beskæftigelses- og Erhvervsudvalget i Guldborgsund Kommune, rc@guldborgsund.dk eller 5250 1118
  • Vibeke Grave (S), formand for Social- og Arbejdsmarkedsudvalget i Lolland Kommune. vigr@lolland.dk eller 2512 0004
  • Ea Nielsen, souschef i Cabi, eni@cabiweb.dk eller 4128 4126
  • Trine Thomsen, seniorkonsulent i Cabi og projektleder på ”Rekruttering fra kanten”, tri@cabiweb.dkeller 2065 8697

• Arbejdsliv

• cabi
    • rummelig
    • jobcenter

• Sjælland

Cabi er et nonprofit videnshus med bevilling fra Beskæftigelsesministeriet. Vi arbejder for et socialt ansvarligt arbejdsmarked, hvor mennesker og virksomheder lykkes. Det gør vi ved at stille brugbar viden og operationelle værktøjer til rådighed for virksomheder og kommuner, der ønsker at fremme: