Udsatte ledige kan være løsningen på branchers mangel på arbejdskraft

Flere brancher oplever mangel på arbejdskraft - og problemet bliver ikke mindre i de kommende år. Løsningen kan være alternativ rekruttering af udsatte ledige. Torsdag den 18. november inviteres virksomheder til fyraftensmøde, hvor ledere kan blive klogere på, hvordan de lykkes med alternativ rekruttering.

Det går hurtigt på Lolland-Falster. Femern-projektet er i fuld gang, og samtidig kæmper flere brancher for at sikre væksten. Brancher som Bygge & Anlæg, Service, Hotel og Restauration og Industri leder gang på gang forgæves efter arbejdskraft. Det viser erfaringer fra Business Lolland-Falster.

"Erhvervsaktiviteten på Lolland-Falster er høj og i stigning, og samtidig har vi et Femern Bælt-byggeri, som endnu blot er i sin første fase. Dette i kombination med en høj gennemsnitsalder i landsdelen har skabt en situation hos mange lokale virksomheder, der kan blive en vækstbarriere. Det er ikke alle fagområder, der er ramt, men vi oplever, at på nogle områder kan udbuddet af arbejdskraft ikke følge med efterspørgslen,” siger Lise Damsbo Savic, seniorrådgiver hos Business Lolland-Falster.

Der findes dog en puslespilsbrik, som kan være løsningen på flere branchers produktionstab og forgæves rekrutteringsforsøg. På Lolland-Falster findes der lige nu udsatte ledige, hvoraf mange har potentiale til at blive oplært og varetage de opgaver, virksomhederne mangler hænder til. Det puslespil er man allerede i fuld gang med at løse i både Guldborgsund og Lolland kommuner. Den alternative tilgang er omdrejningspunktet, når Business Lolland-Falster faciliterer et fyraftensmøde for lokale virksomheder d. 18. november i Sakskøbing.

Jobprojekt med gode resultater

I projekt Rekruttering fra Kanten er der indgået et samarbejde mellem kommuner, erhvervsliv og fagforeninger på Lolland-Falster. Samarbejdet har et klart mål: en virksomhedsdrevet beskæftigelsesindsats, som skal bringe flere udsatte borgere i job og samtidig løse flere branchers rekrutteringsudfordringer. Denne tilgang giver både mening for borger og virksomhed - nu og på sigt:

“Det er win-win for alle parter. Virksomhederne får hænder til at løse konkrete opgaver. Dermed aflastes travle medarbejdere, samtidig med at virksomheden kan få flere opgaver i ordrebogen. Borgeren får værdifuld erhvervserfaring og en tro på, at der også er en plads for ham/hende på arbejdsmarkedet. Det giver et helt enormt boost til selvtilliden,” siger projektleder Trine Thomsen, seniorkonsulent hos videnshuset Cabi.

Helt konkret er eller har 440 udsatte borgere indtil videre været i job med almindelige løntimer i virksomheder fra flere forskellige brancher gennem indsatsen i Rekruttering fra Kanten.

“Det er fantastisk, at så mange borgere fra kanten af arbejdsmarkedet har eller har haft en tilknytning til arbejdsmarkedet og dermed også bidraget til virksomhedernes vækst. Det viser, at når et lokalsamfund rykker sammen, kan udfordringer ét sted være med til at løse udfordringer et andet sted,” siger Trine Thomsen.

Projektets resultater og positive erfaringer er ikke gået ubemærket hen. Guldborgsund Kommune har allerede valgt at investere i og dermed fortsætte indsatsen. Dette er også ønsket i Lolland Kommune, hvor arbejdsmarkedsudvalget snart skal i gang med at se på mulighederne for, at dette kan lykkes.

Lokale virksomheder inviteres til fyraftensmøde

Alternativ rekruttering kræver et godt samarbejde mellem virksomhed, borger og jobcenter. Jobcentret finder den rigtige kandidat og får ham/hende godt ombord - eventuelt med praktik som ‘træningsbane’. Med en ansættelse af en udsat borger får virksomheden til gengæld en loyal medarbejder mange år frem, mulighed for vækst samt et styrket omdømme grundet det sociale ansvar, de tager.

Torsdag den 18. november har lokale virksomheder mulighed for at blive inspireret til at stå stærkere fremadrettet gennem viden og tips til alternativ rekruttering. Fyraftensmødet afholdes på Hotel Saxkjøbing fra kl. 15.30 til 18.30.

Virksomhedsledere vil møde rekrutteringspartnere fra jobcentret, som fortæller om, hvordan de kan hjælpe med konkrete udfordringer gennem skæve rekrutteringer. Der vises videocases med virksomheder, som allerede har haft glæde af at rekruttere udsatte borgere. Over en let middag er der mulighed for netværk og erfaringsudveksling.

Fyraftensmødet for lokale virksomheder afholdes af Guldborgsund Kommune, Lolland Kommune, Business Lolland-Falster og videnshuset Cabi.

Seniorkonsulent: Socialt ansvar er blevet et konkurrenceparameter

Alternativ rekruttering af udsatte borgere gør mere end at løse rekrutteringsudfordringer. Det handler også om efterspørgsel og krav fra kunder og samarbejdspartnere. Socialt ansvar er ikke længere blot ‘nice to have’, siger seniorkonsulent i Cabi, Marianne Lyngberg Nilsson:

“I dag ser indkøbere på andet end pris og kvalitet, fordi de skal leve op til fx FN’s Verdensmål eller krav på CSR-området. Socialt ansvar er blevet et konkurrenceparameter.”

Hun fortæller også, at det har konsekvenser, hvis virksomhederne vælger at være passive, når det gælder socialt ansvar. De kan risikere at blive fravalgt, fx hvis de ikke kan bevise, at de tager samfundsansvar eller ikke tænker mangfoldighed ind, når de skal rekruttere.

Fakta: Region Sjælland har sværest ved at skaffe medarbejdere

Rekrutteringsudfordringerne er størst i Region Sjælland. Cirka en tredjedel af de opslåede stillinger besættes ikke. Det viser tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Her har manglen på både faglærte og ufaglærte hænder allerede haft konsekvenser, såsom produktionstab, varer eller ydelser, der ikke leveres til tiden, eller en mistet mulighed for at udbygge forretningen. Alt sammen faktorer, som forhindrer vækst.

Fyraftensmøde: Få gang i alternativ rekruttering nu, og stå stærkere i 2022

TID: 18. november 2021 kl. 15.30-18.30.

STED: Hotel Saxkjøbing, Torvet 9, 4990 Sakskøbing.

TILMELDING: www.businesslf.dk

FRIST: 8. november.

Faciliteres af Business Lolland-Falster.

15.30-16.00: Netværk, kaffe og kage.

16.00-16.15: Hvordan ser de næste år ud? Sådan kan vi bruge resultater og erfaringer til at sikre arbejdskraften til virksomhederne i de kommende år v/ Business Lolland-Falster.

Om demografi, forgæves rekrutteringer i regionen, særligt i byggeri og anlæg samt hotel og restauration.

16.15-16.45: Skæv rekruttering: Hør, hvordan jobcentrene helt konkret kan hjælpe din virksomhed med de skæve rekrutteringer. V/ Trine Thomsen, Cabi samt repræsentanter fra Jobcenter Guldborgsund og Jobcenter Lolland.

16.45-16.50: Eksempler fra en eller flere virksomheder, hvor det er lykkes på trods af udfordringer. Videocase.

16.50-17.10: De tre mest virksomme tips for at fastholde medarbejdere i din virksomhed. V/ Bente Nissen, seniorkonsulent, Cabi.

17.10: Verdensmålene er kommet for at blive. Når I tager sårbare ledige ind, er det i virkeligheden et stærkt konkurrenceparameter, og I kan fortælle, at I arbejder med FN’s verdensmål. Hør, hvordan I kan beskrive det ansvar, I tager, når I byder på opgaver, laver tilbud og søger nye medarbejdere. V/ Marianne Nilsson, seniorkonsulent, Cabi.

17.25: Afrunding

17.30-18.30: Mad, netværk og tak for i dag.

Kontakt for mere info eller spørgsmål:

Lise Damsbo Savic, Business Lolland-Falster, på ld@businesslf.dk eller mobil 2116 8016

Trine Thomsen, Cabi, på tri@cabiweb.dk eller mobil 2065 8697

• csr
  • rummelig

• Sjælland

Cabi er et nonprofit videnshus med bevilling fra Beskæftigelsesministeriet. Vi arbejder for et socialt ansvarligt arbejdsmarked, hvor mennesker og virksomheder lykkes. Det gør vi ved at stille brugbar viden og operationelle værktøjer til rådighed for virksomheder og kommuner, der ønsker at fremme: