Portræt: CADO-Carsten har solgt legepladser i 30 år

Han arbejder hver dag med at skabe udviklende, bæredygtige legepladser i øjenhøjde og med respekt for de børn, der bruger dem. Netop den frie, legende tilgang har 51-årige Carsten Jørgensen selv brugt flittigt i sin tilgang til arbejdet, siden han startede for 30 år siden

Han har ejet og ledet CADO siden 2005, men Carsten Jørgensen har hele 30 års erfaring med at sælge legepladser: “Jeg blev bidt af det legende univers lige med det samme. Som civiløkonom kan man jo gå i mange retninger, men for mig er der ikke noget, der kan måle sig med legepladser. Det er jo aldrig kedeligt, når man laver noget, der understøtter børns udvikling, eller når man skal lave udeområder, der skal få lokalbefolkningen til at samles i byrummet. Børnenes univers og byernes behov ændrer sig hele tiden, så vi kan aldrig hvile på laurbærerne, og det er det, der gør, at det stadig er spændende efter 30 år,” forklarer Carsten Jørgensen og fortsætter: “Det er måske lidt en slidt kliché at sige, at man er én stor familie. Men jeg har bare lært gennem årene, hvor vigtigt det er, at omgive sig med nogen, man har en tryg relation og samhørighed med, og at det er nogen, der har samme store gejst og passion for arbejdet. Sådan håber jeg, at det altid vil være her.”

Det er ikke så mærkeligt, at det kan føles familiært for Carsten Jørgensen at gå på arbejde. Hans datter Selina Visbech har også sin daglige gang på kontoret som marketing ansvarlig.

Dedikation og drivkraft
Der er meget at se til som leder af en virksomhed, der leverer legepladser og udendørsområder til hele Norden - ikke mindst når ambitionen er, at det skal være unikt og sikre, at kvalitet, sikkerhed og detaljer går op i en højere enhed. Alligevel tager Carsten Jørgensen sig tid til en fritidsinteresse, som han heller ikke gør halvt: Han har dyrket taekwondo de sidste 20 år.“Selv når jeg har meget i kalenderen, er det vigtigt for mig at stå fast - og holde fast i det, der er vigtigt for mig. Det giver mig ro i kroppen og renser hovedet. Jeg har taget mange af de gode principper fra kampkunsten med mig i arbejdet, som fx hjælper mig med at holde fokus. Jeg tror i det hele taget, det er vigtigt - uanset hvad man laver - at få inspiration udefra og at bruge kroppen, hvis man kun er i hovedet hele dagen,” forklarer han.

Med Carsten Jørgensens store fokus på et liv i bevægelse, virker det næsten forkert, at en stor del af hans arbejde foregår på et kontor. “Derfor tager jeg også ud på vores legepladser og udemiljøer lige så snart, jeg kan komme til det. Det er vigtigt for mig at se, hvordan det bliver brugt, for det giver et helt andet indblik, når man kommer ud og mærker energien. Den slags kan man altså aldrig helt tænke sig til, når man sidder ved tegnebrættet. Heller ikke selvom man har gjort det i 30 år,” siger han med et smil.

Respekt er kernen i alt
Uanset hvad, han sætter sig for, er det et grundlæggende princip for Carsten Jørgensen, at det skal være gjort med respekt. “Noget af det vigtigste for mig og det, der er kernen for virksomheden, er respekt for vores omverden,” siger han og uddyber: “Når vi har grøntsager, sund kost og vitamintilskud til fri afbenyttelse på kontoret er det med respekt for kroppen og dens behov for god energi. Når vi udfører vores arbejde, er det med respekt for hinandens fagligheder. Når vi udvikler legepladser, er det med respekt for børnenes frie leg og udvikling. Og når vi bruger materialer skal det selvfølgelig være med respekt for miljøet,” slår han fast.

Netop omtanken for miljøet har resulteret i, at CADO tidligere på året kunne lancere Nordens første svanemærkede redskaber til lege- og sportspladser.

• Arkitektur

CADO har et klart mål – vi vil gennem produktion og levering af unikke produkter gøre en forskel og skabe harmoni og balance, med respekt for vores kommende generationer.

Vi er repræsenteret i hele Skandinavien med afdelinger i både Danmark, Sverige og Norge og har i mange år designet, produceret og leveret legepladser, sports- og bevægelsesprojekter og uderum med professionel og kompetent rådgivning, høj service, unikke produkter og præcis levering.

Vi vil være det førende legepladsfirma inden for design af uderum – og det forpligter. Derfor har vi altid fokus på vores grundværdier: troværdighed, innovation & bæredygtighed.

Selina Visbech Jørgensen

Pressekontakt Marketingansvarlig +45 7022 2628