Lokal tegnestue vinder frem i Jylland

En topmoderne bygning af høj arkitektonisk kvalitet skal relancere rehabiliteringstilbud i Region Midtjylland som et flagskib indenfor neurorehabilitering.

Tegnestuen bag projektet er CASA Arkitekter fra Næstved. CASA Arkitekter har for nyligt også har vundet et skoleprojekt i Billund.

De fleste af os har på et eller andet tidspunkt i livet stiftet bekendtskab med sundhedsvæsenet. Vi kender synet og følelsen af at træde ind i de ”institutionsprægede” omgivelser. Klinisk og uoverskueligt. Imidlertid går udviklingen indenfor sundhedsbyggeri i en helt ny retning og Næstvedtegnestuen, der til dagligt holder til på Farimagsvej 69, har et bud på, hvordan fremtidens sundhedsbyggeri ser ud.

I disse års kraftige igangsætning af nybyggeri på sundhedsområdet i Danmark er der nemlig en stigende efterspørgsel af arkitektur, der befordrer optimale rammer for patienternes og personalets velfærd. Målet for fremtidens hospital er at forme det fysiske rum, der giver mulighed for optimal behandling og behandlingsresultater gennem en syntese af funktionelle krav, indretning og sanseindtryk med udgangspunktet ”mennesket”.

Helende arkitektur

Arkitekturens betydning for stressreducering og velværeoptimering for patienter, pårørende og personale er ligeledes noget man er opmærksom på hos CASA arkitekter, der glæder sig over at have vundet den vigtige opgave. der er i dag en bred erkendelse af, at faktorer som lys, udsigt, støjreduktion, farvesætning og kunst skal tages med i de væsentlige betragtninger angående hospitalsdesign. Disse erkendelser udspringer af mange års erfaringer og spredte forsøg både i Danmark og udlandet” forklarer arkitekt MAA og indehaver, Birgit Rasmussen.

Den grundlæggende tanke er at den arkitektoniske udformning udtrykt i dagslysets kvalitet, rummets stemning, farver, lyd og muligheden for at være privat og tryg kan understøtte den heling, der finder sted både fysisk og psykologisk.

Udbygningen omfatter 1500m2 nybyggeri i totalrådgivning med ingeniørfirmaet Orbicon og landskabsarkitekt BSAA URBANlab. Den nye bygning tager udgangspunkt i et skitseforslag udarbejdet af Wienberg Architects og forventes færdigbygget primo 2020.

For spørgsmål og kommentar:kontakt venligst Birgit Rasmussen,bir@casa.dk / 55 78 66 90.

• Arkitektur

• region midtjylland