Transformationen af Circuit de Barcelona-Catalunya

Transformationen af Circuit de Barcelona-Catalunya

Barcelona-Catalunya Circuit er dykket ned i et ambitiøst projekt med at transformere faciliteten for at positionere sig som den mest moderne bane i Europa. For at opnå fremragende resultater har de fastlagt en række mål inden for Circuit's Strategiske Plan, som blev præsenteret i 2022.

Denne investeringsplan på 50 millioner euro frem til 2026 sigter mod at modernisere og tilpasse banen til nye behov ved at fremme en mere bæredygtig, innovativ, industriel og digital model med det formål at gøre Barcelona-Catalunya Circuit til en nøgleinfrastruktur for landets industri.

I denne retning er der i år blevet påbegyndt adskillige forbedringsarbejder af faciliteterne, såsom en omfattende renovering af kontroltårnet, briefingrummet, presseområdet, kommissær- og tidtagningsofficerernes kontorer samt gæstfrihedsområderne. Der vil også blive oprettet nye kontorer og mødelokaler til virksomheds- og sociale arrangementer. Tagterrassen på pitbygningen bliver også renoveret med opførelsen af et nyt tag.

Blandt nyhederne for 2024 er oprettelsen af "Rooftop", en VIP-gangbro, der forbinder paddocken med området omkring stadionet. Det bliver et nyt ikonisk element på banen sammen med hovedtribunens tag, banens catalanske vartegn. Det er planlagt, at Rooftop åbnes under F1 Spaniens Grand Prix, der finder sted fra den 21. til 23. juni.

Den nye plan sigter også mod at gøre Barcelona-Catalunya Circuit til frontløber inden for miljømæssigt engagement og de transformationer, denne type faciliteter skal gennemgå i lyset af klimaændringerne. I øjeblikket er banen allerede en global reference inden for bæredygtighed og respekt for dens omgivelser, men målet er at gå endnu længere.

I denne sammenhæng indviede Circuit sidste oktober Cataloniens største offentlige solcelleanlæg til egenforbrug. Siden da har banen i alt 1.239 solpaneler, der genererer 33% af den energi, som banen forbruger i øjeblikket.

Ud over miljømæssig bæredygtighed satser planen også på diversificering for at generere nye indtægter. Målet er derfor at forbedre den direkte indtjening og være mere effektiv gennem digitalisering. Ud over de 4.675 meter bane har Circuit 25 hektar grønne områder, der muliggør afholdelse af særlige begivenheder inden for underholdning og sundt fritidsliv. I denne henseende er banens organisatoriske kapacitet og erfaring med afholdelse af massebegivenheder en merværdi for Circuit med henblik på at diversificere forretningslinjerne året rundt.

Derudover vil Circuit blive et redskab til at dynamisere industrien og teknologisk innovation i Catalonien, især inden for grøn mobilitet og bilindustrien, der står over for udfordringen med at afkarbonisere deres produktion. Et redskab, der er i tråd med regeringens mål om at genindustrialisere Catalonien.

Circuit afsluttede 2023 med en beskæftigelsesgrad på 91% og har som sine primære begivenheder Formel 1® og MotoGP™ verdensmesterskaberne, der genererer en stor aktivitet og tiltrækker et stort antal besøgende og brugere. De aktiviteter, der udføres på Circuit, resulterer i indtægtsgenerering inden for forskellige sektorer, ikke kun en, men hele landets økonomi, især inden for transport, indkvartering, restauranter, handel og fritid.

Der arbejdes i øjeblikket på at gøre 2024 til en ekstraordinær sæson, og der tilbydes fans oplevelser, de aldrig har set før. Circuit har en kontrakt indtil 2026 med Formel 1® og MotoGP™, og forholdet til begge mesterskaber er fremragende. Der arbejdes allerede på at udvide forholdet på lang sigt, også med lokalregeringens samtykke, og Barcelona-Catalunya Circuit's mål er at tage faciliteten til et andet niveau og gøre den til den mest moderne, bæredygtige og innovative i Europa.