Stærkt stigende interesse for DAB - endnu en kanal går live

Medieaktørernes interesse for DAB platformen er stærkt stigende i Danmark.

Med en ny distributionsaftale med Cibicom A/S har MTV valgt, at rykke ind på DAB-nettet med MTV Radio, som i øvrigt den første kanal i verden, under MTV Radio-navnet .

MTV er blot den seneste medieaktør, der har valgt at åbne en radiokanal på det landsdækkende DAB-net, der på sigt, skal tage over efter FM-nettet.

Cibicom A/S, der har etableret og driver det danske DAB netværk, oplever at interessen blandt medieaktører, for at få en landsdækkende kanal på det digitale DAB radionet, er steget markant i det seneste halve år.

”Den seneste tids store omtale af DAB radioplatformen, har helt sikkert sat tankerne i gang, hos mange medieaktører på det danske marked. Vi oplever en større interesse for DAB som platform i denne tid og vi er i dialog flere spændende spillere.
Selv om interessen er stor, oplever vi dog også en vis tøven, da det kan være en udfordring, at skulle starte fra nul som ny radiokanal og opnå en kritisk lytterskare. Men mulighederne for kommerciel succes på DAB er tilstede” siger Martin Løbel, Adm. direktør i Cibicom A/S.

Martin Løbel tilføjer: ”Vi hilser MTV Radio velkommen. De er et godt eksempel på en aktør, der har taget springet og satser på DAB som distributionsplatform. De har et fantastisk godt udgangspunkt med deres stærke og i forvejen velkendte brand”

MTV Radio bliver lanceret i Danmark som det eneste marked i verden. MTV Radio bliver en kommerciel kanal med reklamer, og kanalen drives i samarbejde med TVR Media, der bl.a. står bag radiokanalen ENERGY (NRJ), som også sendes på Cibicoms DAB-netværk.
MTV Radio sender på DAB i Danmark, app og hjemmeside.

• Data, Telekommunikation, IT

• martin løbel
  • cibicom
  • dab
  • dab+
  • digital radio

Cibicom A/S (tidligere Teracom A/S) er den førende operatør af terrestriske broadcast og LoRaWAN baserede Internet of Things (IoT) netværk i Danmark og er desuden egen ISP’er. Cibicom A/S ejer og driver en række høje sendemaster i hele Danmark, som bl.a. benyttes ved distributionen af digital TV og radio (AM/FM/DAB). Selskabet ejer og driver desuden et nationalt fiberoptisk netværk (3500 km), der har forbindelse til alle høje sendemaster samt til de fleste væsentlige knudepunkter, programproducenter og broadcastere i Danmark. Teracoms infrastruktur understøtter ud over klassisk tv- og radio distribution også tekniske leverancer af mobilinfrastruktur og forskellige former for radiokommunikation (beredskab/kystradio) og IP-transmission for erhvervsvirksomheder. Cibicom A/S designer, installerer og driver de tekniske løsninger, har egen landsdækkende serviceorganisation og overvåger alle installationer i en døgnbemandet NOC (Network Operation Center).