Adgang til HVO ét af de vigtigste redskaber i den grønne omstilling af transportsektoren

HVO 100 fra Circle K består af 100% genanvendt madolie (UCO), og gør det muligt at nedbringe CO2-udledningen med op til 90% for dem, der kører på det. Nu får transportsektoren adgang til dette biobrændsel på de første seks Circle K-stationer. På den måde får transportsektoren endnu bedre adgang til ét af de vigtigste redskaber i den grønne omstilling af tung transport.

Hydrogeniseret Vegetabilsk Olie – eller HVO – har længe været bredt udbredt og anvendt i den tunge transport i Sverige. Nu er biobrændslet ved at få sit endelige gennembrud i Danmark som et attraktivt alternativt til den traditionelle dieselolie. Især den type HVO der er lavet på genanvendt madolie som f.eks. fritureolie til pomfritter – bedre kendt som ’UCO’ eller ’Used Cooking Oil’ – er populær.

HVO 100 på seks stationer landet over

UCO er på vej frem, fordi det er 100% fri for fossil olie og for palmeolie, fortæller produktchef Sisse Follmann fra Circle K Danmark. Og det er netop den type HVO, som Circle K nu tilbyder på seks stationer landet over. Åbningen af de første seks pumper er det seneste initiativ fra Circle K Danmark, som har til hensigt at gøre klimavenlige og alternative drivmidler tilgængelige og nemmere at tilgå.

”Hos Circle K Danmark har vi infrastrukturen til at kunne hjælpe den grønne omstilling af transportsektoren på vej. Det er derfor, vi er i gang med at installere lynladestandere på tværs af landet. Det er derfor, vi har investeret i 50 millioner liter Power-to-X produceret e-methanol – eller ’flydende el’. Det er derfor, vi nu giver den tunge transport nem adgang til et CO2-reducerende alternativ til diesel direkte fra pumpen med HVO 100”.

Dansk Transport & Logistik (DTL) glade for mulighederne

Tilløbet til HVO i Danmark har været længe undervejs. Blandt de største hurdler har været udbredelsen af et bredt netværk af HVO-pumper langs de danske veje. Med de første Circle K-stationer i f.eks. Lind ved Herning, i København og i Nyborg bliver det nu endnu nemmere end nogensinde for chauffører samt transport- og logistikfirmaer at vælge HVO’en til, som et redskab i branchens grønne omstilling.

”Det er en super god nyhed, at Circle K nu ruller ud med HVO på deres stationer og gør det nemmere at tilgå over hele landet. Når HVO100 og andre biobrændsler er baseret på genanvendte råvarer, er de nemlig blandt flere vigtige redskaber for vores medlemmer i deres indsats for at udlede mindre CO2 og bidrage til den grønne omstilling af transportsektoren”, siger underdirektør Frank Davidsen fra DTL.

For mere information og pressehenvendelser

For yderligere information kontakt venligst presseansvarlig Circle K Danmark, Dennis Dalgaard, på nr. 20 97 02 26 eller på pressedk@circlekeurope.com.

Fakta

• HVO100 er på Circle K-stationer i Herning, København, Nyborg, Fredericia, Slagelse og Albertslund.
  • HVO100 består af typen UCO, som står for ’Used Cooking Oil’ (genanvendt madolie som fx friture).
  • HVO100 reducerer CO2-udledningen med op til 90 % sammenlignet med konventionel diesel.
  • HVO100 kan anvendes i dieselmotorer. Læs mere: https://www.circlek.dk/erhverv/hvo.
  • HVO100 er en del af en treenighed af klimavenlige drivmidler fra Circle K Danmark sammen lynladerstrøm til elbiler og ’flydende el’. Læs mere her: https://www.circlek.dk/groenomstilling.

• diesel
  • transport
  • klimavenlig
  • brændstof
  • hvo
  • biobrændsel

Circle K Danmark er en af landets førende brændstofleverandører med over 100 års virke i detailhandelsbranchen. Circle K har over 226 stationer med tilhørende butik, hvoraf mange er døgnåbne. Hertil kommer 175 ubemandede stationer (INGO og 1-2-3) samt 30 truck-sites.

Circle K's øvrige services omfatter bl.a. fyringsolie og diesel til opvarmning og industri.

Internationalt har Circle K-koncernen et bredt netværk af stationer i bl.a. Skandinavien, Polen, de baltiske lande og Nordamerika.