Bestil olien til fyret i god tid

Sidste weekends sne og frost har fået mange husejere til at skrue op for oliefyret. December kan blive kold, og vil man være sikker på ikke at fryse i juledagene, er det en god ide løbende at holde øje med oliebeholdningen og bestille i god tid.

Når temperaturen falder og sneen daler, kommer der nemlig tryk på bestillingerne hos olieselskaberne. Dette og ufremkommelige veje betyder, at olieselskaberne får længere leveringstider.

- Når det står værst til, ligger der is nedenunder snedriverne, og så kan vi ikke komme frem. Så må vi vende tankbilerne, selv om vi ved, at der for enden af vejen sidder en familie uden varme, siger Ole Jacobsen, som gennem 19 år har kørt olie ud for Statoil på Sjælland. Han opfordrer til at tjekke olietanken løbende, bestille olie i god tid og prioritere varmen i huset.

Der er også penge at spare ved at undgå panik-bestillinger.

- De fleste olieselskaber tager ekstra for at levere med kort varsel, og den meromkostning undgår man ved at fylde op i tide og ikke løbe tør, siger kommunikationsdirektør Per Brinch fra Statoil, som i øvrigt opfordrer til at købe miljøskånsom fyringsolie, der udleder fem gange mindre svovldioxid end traditionel fyringsolie og også er bedre for selve oliefyret.

Statoils oliechauffører opfordrer desuden villaejerne til at gøre det nemt for tankbilen. Tommelfingerreglerne er at rydde sneen omkring påfyldningsstedet, gruse og salte indkørslen frem til påfyldningsstedet og afmærke påfyldningsbrønden med kosteskaft eller en spand på hovedet over dækslet, hvis der ligger høj sne. Har man udendørs lys, så er det også en stor hjælp for tankbilens chauffør, at det er tændt.

Yderligere oplysninger:
PR- og Kommunikationsdirektør Per Brinch, Statoil Fuel & Retail A/S tlf. 33 42 42 27

• fyringsolie
  • tankbil

Statoil er en førende leverandør af olieprodukter og leverer i dag en femtedel af Danmarks samlede olieforbrug til opvarmning og transport. Selskabet driver over 230 bemandede benzinstationer i Danmark foruden omkring 60 automatanlæg under varemærket 1-2-3.
Statoil i Danmark indgår i Statoil Fuel & Retail koncernen, der har hovedkontor i Oslo og er en førende leverandør af brændstof til transport med over 100 års virke i detailhandelsbranchen.
Statoil Fuel & Retail har et udstrakt netværk af stationer i Skandinavien, Polen, de baltiske lande og Rusland med 2.300 stationer, dels full-service stationer (bemandede stationer med brændstof og butik) og dels ubemandede automatanlæg.
Statoil Fuel & Retails øvrige produkter omfatter olie, diesel og fuel til opvarmning og industri, flybrændstoffer, smøremidler og kemikalier. I Europa driver Statoil Fuel & Retail 12 olieterminaler, 50 depoter og cirka 400 tankbiler i otte lande; leverer flybrændstof i 85 lufthavne i ti lande og producerer 750 forskellige smøreolieprodukter, der sælges i 20 lande.
Omkring 18.500 ansatte arbejder på stationerne i Europa,  på koncernens og de enkelte landes hovedkontorer og terminaler og depoter.
Se også www.statoilfuelretail.com