Statoil Fuel & Retail rebrander alle Statoil servicestationer til Circle K

København, 22. september 2015 – Statoil Fuel & Retail rebrander alle Statoil-brandede servicestationer i Europa til det nye, globale convenience-brand, Circle K.

Fra maj 2016 vil Statoil stationer i hele Skandinavien, Baltikum, Polen og Rusland begive sig ud på en rejse, der vil komme til at spille en væsentlig rolle i opbygningen af det nye Circle K brand. Det globale convenience-brand vil erstatte Couche-Tards eksisterende Mac's®, Cirkel K® og Kangaroo Express® retail-brands i USA samt øvrige lande på verdensplan - ligeledes Statoils® retail-brand i Europa. Quebec provinsen i Canada beholder dog – som eneste marked - Couche-Tards retail brand.

Statoil Fuel & Retail var en integreret del af olie- og gasselskabet Statoil ASA frem til 2010. I 2012 blev virksomheden overtaget af Couche-Tard, som er en af verdens førende forhandlernetværk indenfor convenience. Retten til at anvende Statoil navnet frem til 2021 var en del af betingelserne for købet.

- ”Beslutningen om, at samle virksomheden under ét brand vil være med til at gøre os stærkere, det vil både styrke os kulturelt, men også skærpe vores fokus på at lette dagligdagen for vores kunder. En af de væsentligste årsager til købet af Statoil Fuel & Retail var netop, at etablere vores position i Europa, og skabe en platform for yderligere vækst. Ét, globalt brand vil gøre dette mere enkelt for os”, udtaler Couche-Tards administrerende direktør, Brian Hannasch.

Couche-Tards ambition er at gøre det nye Circle K til verdens foretrukne destination for convenience- og brændstofkunder. "Uanset om man kommer ind på en Circle K station i Europa, USA, Canada, eller andre steder i verden, så er det vores mål, at tilbyde den samme enkle og lette shopping-oplevelse samme hurtige og venlige betjening, samt de produkter, som efterspørges – specielt designet til folk på farten," afslutter Hannasch.

Føringen for hele denne europæiske tranformation tages af koncernchef i Europa, Jacob Schram: ”At blive en del af det nye, globale Circle K brand er en stor mulighed for os. Det vil være med til at føre vores internationale ”købmands-familie” tættere sammen end nogensinde før, og vil hjælpe os med at fremskynde udviklingen af vores forretning i Europa," udtaler Schram.

Det eksisterende Circle K brand er Couche-Tards største og mest internationale brand. Og ses allerede i dag på tusindvis af butikker og servicestationer i 14 lande rundt omkring i verden. Det nye, globale Circle K brand er desuden endnu bedre positioneret i forhold til at kunne etablere os på nye markeder.

Hele denne europæiske rebranding-proces startes i Norge og Sverige. Og de vil således blive de første lande, der bliver en del af en international ”familie” bestående af næsten 15.000 nærbutikker og tankstationer, som beskæftiger mere end 100.000 passionerede retailere under det nye Circle K mærke. Sammen vil de betjene millioner af folk på farten, hver eneste dag, verden over.

Kontakt:

For oplysninger om rebranding af Statoil Fuel & Retail i Danmark kontakt venligst:

Bemærk venligst, at Ann Kirstine Havsteen og øvrige officielle talspersoner deltager ved den europæiske lancering i Oslo, Norge den 22. september, men vi vil vende tilbage på telefonopkald eller mails så snart vi har mulighed for det. Henrik Denta kan kontaktes hele dagen, den 22. september.

Om Alimentation Couche-Tard

Couche-Tard er førende indenfor den canadiske convenience branche. I USA er det den største uafhængige convenience-kæde i forhold til antallet af firmaejede butikker. I Europa er Couche-Tard førende indenfor convenience butikker og brændstof til transport i Skandinavien og de Baltiske lande, mens Couche-Tard har en signifikant tilstedeværelse i Polen.

Pr.19. juli 2015 bestod Couche-Tards netværk af 7,987 convenience butikker på tværs af nordamerika. Heraf er 6,556 butikker med fuel på forpladsen. Det nordamerikanske netværk består af 15 divisioner heraf 11 i USA og 4 i Canada. Mere end 80.000 medarbejdere er ansat på tværs af netværket og på servicekontorerne i Nordamerika.

I Europa driver Couche-Tard et bredt stationsnetværk på tværs af Skandinavien (Norge, Sverige og Danmark), Polen, de Baltiske lande (Estland, Letland og Litauen) og Rusland. Pr. 19. juli 2015 udgør dette 2,229 stationer, hvor hovedparten har brændstof på forpladsen med tilhørende convenience-butikker, mens resten er ubemandede automatstationer. Selskabet har også andre produkter såsom fyringsolie, marine brændstof, smøreolie og kemikalier. Couche-Tard driver fuel terminaler og depoter i 6 lande i Europa. Inklusive medarbejdere på Statoil-brandede forhandlerstationer er der ca. 19,000 medarbejdere i forretningen, på terminalerne og servicekontorerne på tværs af kontinentet.

Der er i tillæg ca. 4,700 butikker drevet under licensaftaler og Circle K brandet i 12 andre lande i verden (China, Guam, Honduras, Hong Kong, Indonesia, Japan, Macau, Malaysia, Mexico, the Philippines, the United Arab Emirates and Vietnam). Dette giver mere end 13,900 stationer i Couche-Tards netværk.

For yderligere information om Alimentation Couche-Tard:

The statements set forth in this press release, which describe Couche-Tard’s objectives, projections, estimates, expectations or forecasts, may constitute forward-looking statements within the meaning of securities legislation. Positive or negative verbs such as “will”, “plan”, “evaluate”, “estimate”, “believe”, “expect” and other related expressions are used to identify such statements. Couche-Tard would like to point out that, by their very nature, forward-looking statements involve risks and uncertainties such that its results, or the measures it adopts, could differ materially from those indicated or underlying these statements, or could have an impact on the degree of realization of a particular projection. Major factors that may lead to a material difference between Couche-Tard’s actual results and the projections or expectations set forth in the forward-looking statements include the effects of the integration of acquired businesses and the ability to achieve projected synergies, fluctuations in margins on motor fuel sales, competition in the convenience store and retail motor fuel industries, exchange rate variations, and such other risks as described in detail from time to time in documents filed by Couche-Tard with securities regulatory authorities in Canada. Unless otherwise required by applicable securities laws, Couche-Tard disclaims any intention or obligation to update or revise any forward-looking statements, whether as a result of new information, future events or otherwise. The forward-looking information in this press release is based on information available as of the date of the release.

• Biltrafik

• logo
  • circle k brand
  • brændstof

Statoil Fuel & Retail betjener ca. en million kunder på stationerne dagligt og har godt 2.300 stationer (full-service stationer og ubemandede anlæg) i Skandinavien, Polen, de baltiske lande og Rusland. Derudover sælges olie, diesel og fuel til opvarmning og industri samt marinebrændstoffer, flybrændstoffer, smøremidler og kemikalier. Med omkring 18.500 ansatte i Europa driver koncernen også 12 olieterminaler, cirka 400 tankbiler (via leverandører) og 38 depoter.

De danske aktiviteter består af mere end 215 bemandede servicestationer under varemærket Statoil, godt 145 automatstationer under varemærkerne 1-2-3 og INGO samt direkte salg af olieprodukter til transport, opvarmning andre industrielle formål.

Statoil Fuel & Retail AS et helejet datterselskab af Alimentation Couche-Tard Inc (Couche-Tard). Couche-Tard er en ledende convenience-kæde hjemmehørende i Canada bestående af cirka 8.100 butikker i Nordamerika og Europa, hvoraf circa 5.500 er servicestationer.