Brev fra CISUs bestyrelse: Hvad skal der ske med Civilsamfundspuljen?

CISUs bestyrelse vil fremover informere om emner der har betydning for medlemsorganisationernes arbejde. Det vil ske i åbne breve fra bestyrelsen til medlemsorganisationer

Vi har i CISUs bestyrelse og sekretariat længe haft opmærksomhed på og bekymring om, at der er stort pres på alle støtteformer i Civilsamfundspuljen (CSP). Vi ser lige nu igen ind i en tid, hvor rigtig mange gode udviklingsindsatser må afvises på grund af for få midler. Det samme gælder for Små Indsatser og Medborgerindsatser, hvor vi 1. oktober måtte lukke for flere ansøgninger.

At få flere midler til CISUs puljer har derfor længe været en prioritet, hvilket det fortsat vil være. Derfor er vi også glade for, at vi er lykkedes med i 2023 at få en EU DEAR-bevilling i samarbejde med 10 andre europæiske civilsamfundsplatforme. Og at få mindst 30 mio. kr. fra Finanslov 2023 til en ny naboskabsstøtteform. Begge dele ville kunne søges fra 2024. På flere andre fronter for eksempel forhold til fonde og den private sektor arbejdes der også på at øge midler i CISUs puljer.

Men det løser ikke det store pres vi oplever på Civilsamfundspuljen og de udfordringer, det afføder for de danske civilsamfundsorganisationer, deres partnerorganisationer og i sidste ende målgruppen i indsatslandene.

Derfor har bestyrelsen sat en proces i gang, som skal løbe i 2024. Vi skal se på, hvordan civilsamfundspuljen kan omlægges, så vi kan skrue ned for det spild i ressourcer og uforudsigelighed, der er i de lange processer med støtteværdige afslag og genansøgninger; udfordringer som også har det med at ramme skævt, da organisationer med i forvejen stor kapacitet lettere kan navigere i det. Vi ønsker, at civilsamfundspuljen skal have en bred vifte af støtteformer, der understøtter et bredt, mangfoldigt civilsamfund.

Alle brugere af civilsamfundspuljen vil nok komme til at blive påvirket af denne omlægning. Men vi går ikke på kompromis med CISUs tradition for ordentlighed og gennemsigtighed i processer som disse.

Så i 2024 vil vi på forskellig vis inddrage CISUs medlemsskare og brugere af puljen, så alle får mulighed for at blive hørt. Skulle processen lede til større ændringer og retningslinje-revision vil det tidligst være gældende fra 1. januar 2025.

Med det sagt vil der fortsat blive arbejdet på at øge og forlænge finansieringen i CISUs puljer og også på andre måder understøtte ressourcemobiliseringen for CISUs medlemsorganisationer. Her kan vi opfordre til deltagelse i kurset ’Samarbejde med danske fonde - del 2’ den 11. oktober i København. Og ’Hvordan kan Civilsamfundspuljen bruges til at søge andre midler’ online den 6. november.