CISUs medlemsorganisationer har nu mulighed for at håndtere corona i fattige lande

Under coronakrisen giver CISU rammer for, at indsatser under Civilsamfundspuljen i Afrika, Latinamerika, Østeuropa og Asien kan omlægges til at håndtere udfordringerne ved corona. CISU håber også på flere penge til nødhjælpsindsatser.

Konsekvenserne af coronavirus udvikler sig voldsomt dag for dag i hele verden. Ingen lande går fri, men særligt fattige lande er sårbare overfor corona, der har udløst en verdensomspændende humanitær krise.

- Derfor har vi besluttet, at danske organisationer med eksisterende indsatser i Civilsamfundspuljen kan søge om lov til, at deres partnere omlægger udviklingsindsatser til at håndtere sundhedsmæssige, sociale og økonomiske udfordringer ved coronavirus, siger Jeef Bech, faglig leder i CISU.

Der er i øjeblikket 250 igangværende indsatser i CISUs puljer, og nogle af dem kan altså omlægges til at afbøde konsekvenserne af coronavirus. Der er tale om indsatser, der lige nu ikke kan gennemføres i den nuværende form. Det kan blandt andet skyldes myndigheders restriktioner, mindre bevægelsesfrihed og risikoen for at blive smittet med corona i lande med svage sundhedssystemer.

- Vi skal gøre alt, hvad vi kan for at for at forhindre, at virussen komme til at koste et katastrofalt antal menneskeliv, fastholde eller skubbe flere mennesker ud i ekstrem fattigdom, siger Jeef Bech.

For at få godkendt en omlægning af en indsats, skal den danske organisation og deres lokale partner beskrive, hvordan de kan ændre deres udviklingsindsats til forebygge og afhjælpe konsekvenserne af corona.

Global solidaritet
Omlægningen handler om global solidaritet og at stå sammen på afstand, forklarer Katrine Skamris, forperson i CISU.

- Det glæder mig, at danske civilsamfundsorganisationer og deres partnere overalt i verden nu kan bidrage til at håndtere konsekvenserne ude i verden. Derude, hvor store befolkningsgrupper risikerer at blive endnu hårdere ramt end her, siger Katrine Skamris, forperson i CISU og fortsætter

- Det kan vi, fordi medlemsorganisationerne og deres lokale partnere allerede er forankrede, der hvor krisen rammer og kender målgruppernes behov. Hvad end det er børn i slumområder i Indien, mennesker der lever med HIV og aids i Uganda, unge i Ukraine eller indfødte folk i Latinamerika.

Faglig leder i CISU, Jeef Bech, er også optaget af, at det er nu, vi skal stå sammen:

- Civilsamfundsorganisationer skal udvise forståelse og solidaritet ved at gå i tæt dialog med partnere og målgrupper. Som civilsamfund må vi være fleksible og bidrage til at omlægge planer og processer, hvor det er nødvendigt og bruge potentialet i partnerskaberne og partnernes lokale tilstedeværelse til at udvikle alternative indsatser hos de mest sårbare grupper.

Behov for flere midler
CISU forvalter udover Civilsamfundspuljen også Nødhjælpspuljen DERF, som kan søges til nødhjælpsindsatser i skrøbelige og fattige samfund i forbindelse med humanitære kriser - som for eksempel coronakrisen.

- Vi har allerede fået anmodninger fra flere danske organisationer, der er klar til at modvirke og afbøde konsekvenser af corona i de lokalsamfund, hvor nationale sundhedssystemer ikke når ud, siger Jeef Bech, faglig leder.

Sundhedsmedarbejdere har brug for beskyttelsesudstyr til at redde liv, og der er akut brug for information om forebyggelse, fortæller han og fortsætter:

- Men omfanget af coronakrisen er simpelthen for stort til, at de nuværende midler i Civilsamfundspuljen og Nødhjælpspuljen rækker. Derfor arbejder vi på at skabe mulighed for at få finansieret støtte til nye målrettede indsatser, der direkte kan bidrage til at bekæmpe corona-krisens konsekvenser for de fattige og udsatte grupper, de danske organisationers partnere arbejder sammen med.