Civilsamfundpuljen: Journalister sikrer frihedsrettigheder i Gambia

Civilsamfundpuljen: Journalister sikrer frihedsrettigheder i Gambia

I Gambia har journalister fra Danmark siden 2002 samarbejdet med Gambia Press Union om at udvikle og opbygge pressen i landet. Det er blandt andet sket gennem organisationen Gambia Media Support.

Samarbejdet har med forskellige bevillinger fra CISU sikret, at befolkningen i landet kan blive oplyst om kildekritik og lære at tænke kritisk. Organisationerne har også støttet hinanden, når journalister i Gambia blev fængslet for at tale op. Og så er der blevet etableret en journalistuddannelse i landet, hvor både undervisere fra Danmark og tidligere studerende på skolen underviser.

Journalistuddannelsen har været med til at sikre mange unge et job og en fremtid i Gambia. Uddannelsen har vokset sig så stor, at den nu som en del af udviklingen er flyttet i egne bygninger og har fået sin egen bestyrelse.

Samarbejdspartnerne Gambia Media Support og Gambia Press Union modtog deres første bevilling fra CISU i 2007, og den seneste har de netop modtaget.

I november 2018 var et CISU-team i Gambia for at udføre et såkaldt tracer study. Det er et besøg, hvor teamet prøver at kigge på de lange træk, og hvilken forandring det skaber.

Der tegnede sig et tydeligt billede af forandring på flere forskellige niveauer. For målgruppen i Gambia fremhæver tracer studyet tre forandringer:

- Tidligere studerende har nu gode jobs og udfylder vigtigt poster i det gambianske mediebillede på kvalificeret vis.

- Ansatte hos de civilsamfundsorganistioner, som er blevet uddannet undervejs, har stor gavn af de metoder, som de har lært, og det netværk, som er etableret.

- Gambia Press Unions egne folk har fået styrket deres kompetencer og det gavner fagforeningen i dag.

Den danske partner Gambia Media Support har spillet en vigtig rolle i at gøre disse forandringer mulige ved at bruge deres egen faglighed til at kapacitetsopbygge Gambia Press Union og ved at udvise solidaritet med de gambianske journalister gennem mange år med politisk forfølgelse og sidst men ikke mindst gennem ansøgninger til CISU for at kunne sikre et stabilt finansieringsgrundlag til arbejdet.

Den fulde rapport fra tracer studyet kan læses her.