De reviderede retningslinjer for Engagementspuljen er klar

Danida har forlænget Engagementspuljen, som kan søges til at støtte indsatser, der engagerer danskere i udviklingssamarbejde.

I den forbindelse har retningslinjerne været under en mindre revision. Nu er de reviderede retningslinjer færdige og kan findes på cisu.dk/engagementspuljen.

Det betyder også, at medlemsorganisationer nu kan få rådgivning på ansøgninger til puljen. Maria Haahr, rådgiver i CISU, har set meget frem til igen at skulle rådgive om engagementsindsatser, herunder med fokus på ændringerne i de reviderede retningslinjer.

- Vi begynder at rådgive om engagementsindsatser i næste uge. En håndfuld organisationer har allerede booket os, og vi forventer at få mange rådgivningsanmodninger i løbet af de kommende uger. Derfor opfordrer vi til, at man søger rådgivning i god tid, siger hun.

Justeringerne i retningslinjerne, som omhandler bæredygtighed af indsatserne, partnerskaber og engagementspyramiden, var i høring fra den 6.-13. april.

Se alle høringssvar her.

- Formålet er stadig det samme, og puljen er stadig en Engagementspulje. De største ændringer er, at vi nu lægger endnu mere vægt på værdien af partnerskaber ved at gøre det obligatorisk for ansøgninger over 200.000 at søge i samarbejde med andre, og at mulighederne for at lave oplysningsaktiviteter, som ansporer til engagement, er blevet fremhævet, siger Maria Haahr.

Hun forklarer, at det betyder, at Engagementspuljen nu kan søges til indsatser på alle niveauer af engagementspyramiden, men indsatser på de to nederste niveauer - observere og følge - skal indeholde planer for, hvordan man vil motivere og skabe rammer for engagement.

Engagementspuljen kan således ikke støtte indsatser, der udelukkende oplyser uden at anspore til engagement.

Udover retningslinjerne er også ansøgningsskemaer og forvaltningsvejledningen blevet opdateret.

Hent de reviderede retningslinjer og formater for Engagementspuljen 2021 her.

De faste ansøgningsfrister for ansøgninger på over 200.000 kroner er kl. 12.00 den 19.maj 2021 og kl. 12.00 den 29. september 2021. Ansøgninger op til 200.000 kroner kan søges løbende fra den 19. maj.