Folkemøde: Medlemsorganisationer fylder Anton med oplysning

Folkemøde: Medlemsorganisationer fylder Anton med oplysning

Folkemødets anden dag bød for Kutteren Antons vedkommende på debat om aktivisme, et pop-up-madkursus, et besøg fra Lesotho, et skype-opkald til Kenya, filmvisning fra Mozambique og et foredrag om, hvordan man kan støtte unge i Tunesien efter det arabiske forår.

Til BISU - Håndværkere Uden Grænsers arrangement om deres arbejde med håndværkere i Mozambique var oplysning i højsædet.

Bjarne Ørbekker, der er sekretær i organisationen, begyndte sit oplæg med en film, der er blevet til med støtte fra CISUs oplysningspulje. Filmen var blevet til med en mobiltelefon og et videokursus som CISU engang faciliterede.

På videoen så man, hvordan håndværkerne i Mozambique havde lært at organisere sig for at få mest muligt ud af deres håndværk. Den forklarede konkret, hvad BISUs arbejde gik ud på.

Erfaringsudveksling og begejstring
Arbejde består blandt andet i, at Danske Håndværkere laver tegninger af forskelligt slags værktøj, som de så sender til håndværkere i Mozambique. Så kan håndværkerne i Mozambique let bygge det selv, og på den måde spare penge. BISU har også støttet de lokale håndværkere til at organisere sig, så BISU i fremtiden kan udvikle projekter og søge mere støtte hos blandt andet CISU.

For nogle af deltagerne var det et sjældent indblik i dansk udviklingsarbejde.

Marit Dalsgaard har til hverdag ikke særligt meget med udviklingsverdenen at gøre, men gik begejstret fra arrangementet.

- Det er så vildt, hvor meget man kan skabe for så få penge, som de bruger på det her projekt, fortæller hun.

For Frank Falentin gav oplevelsen også stof til eftertanke.

- Det er imponerende at se, man kan gå ud i verden med et håndværk og så møde ligesindede der taler samme sprog, som Bjarne har gjort, siger han.

Her kan man se de videoer, som blev vist til arrangementet.