Muligheder for at påvirke ny udviklingspolitisk strategi

Udenrigsministeriet har igangsat arbejdet med en ny udviklingspolitisk strategi, som skal efterfølge den nuværende ”Verden 2030”, som udløber i 2021.

I den forbindelse har minister for udviklingssamarbejde Flemming Møller Mortensen inviteret civilsamfundet og andre interessenter til at komme med bidrag og input til, hvad den nye strategi skal indeholde.

Læs Udenrigsministeriets nyhed om igangsættelsen af strategiarbejdet her.

Skriftlige høringssvar
Alle kan indsende skriftlige høringssvar til Udenrigsministeriet frem til den 5. februar til apdudvprointdl@um.dk.

- Vi opfordrer medlemsorganisationer, der ønsker at få indflydelse på strategien til at udarbejde og indsende egne høringssvar, men vi stiller os også til rådighed for at indsamle et fælles input på vegne af medlemsorganisationerne, siger faglig leder Jeef Bech.

Send derfor meget gerne din organisations input til CISUs høringssvar til cb@cisu.dk senest den 3. februar kl. 12.00.

Input til CISU bedes holdt på maksimalt en halv side per organisation.

Medlemsundersøgelse
CISU vil i den kommende periode også lave en medlemsundersøgelse, der blandt andet fokuserer på en række af de temaer, som forventes at indgå i drøftelserne om en ny udviklingsstrategi. Informationerne bliver brugt til at skærpe input til processen.

Invitation til medlemsmøde
Jeef Bech understreger, at udviklingsstrategien er en yderst vigtig ramme for medlemsorganisationerne og deres partneres arbejde, og at det derfor er vigtigt, at CISU engagerer sig i arbejdet med at påvirke den.

- For at klæde medlemsorganisationerne bedst muligt på til arbejdet, inviterer vi derfor til et medlemsmøde, hvor vi vil orientere om det, vi ved om processen, siger han.

Medlemsmødet afholdes online på Zoom allerede den 25. januar fra kl. 15-16.

Tilmelding til medlemsmødet her.

Offentlig høring
Medlemsmødet efterfølges af en online offentlig høring i Folketingets Udenrigsudvalg den 28. januar 2021 fra kl. 14.00-16.45, som markerer igangsættelsen af strategiarbejdet.

Yderligere information findes her på Folketingets hjemmeside.

Også her opfordrer CISU medlemsorganisationer til at deltage.

Konference med ministeren
Som afslutning på processen er CISU af Udenrigsministeriet blevet inviteret til at afholde en online konference. Her kan CISUs medlemsorganisationer og andre danske civilsamfundsorganisationer debattere og komme med input til indholdet i den nye udviklingsstrategi, efter den skriftlige høring er afsluttet.

Minister for udviklingssamarbejde og nordisk samarbejde Flemming Møller Mortensen deltager i konferencen.

Tilmeldingen til konferencen her.

VIGTIGE DATOER:
- 25. januar kl. 15-16: Orienterende medlemsmøde i CISU om processen for udvikling af den nye udviklingsstrategi.
- 28. januar kl. 14-16.45: Offentlig høring i Folketingets Udenrigsudvalg for at markere igangsættelsen af strategiarbejdet.
- 3. februar kl. 12: Frist for at sende skriftlige input til CISU, som vil indgå i fælles bidrag fra medlemsorganisationerne til udviklingsstrategien.
- 5. februar: Frist for at sende skriftlige bidrag til udviklingsstrategien til Udenrigsministeriet.
- 10. februar: Deadline for besvarelse af medlemsundersøgelse fra CISU, som blandt andet skal føde ind i CISUs fælles input til udviklingsstrategien.
-25. februar kl. 14.30-17.30: Konference for danske civilsamfundsorganisationer om den nye udviklingsstrategi med deltagelse af minister udviklingssamarbejde og nordisk samarbejde Flemming Møller Mortensen.

Spørgsmål til processen med at påvirke en ny udviklingsstrategi kan stilles til engagements- og kommunikationsrådgiver Camilla Bøgelund på cb@cisu.dk

Pressekontakt Kommunikationskonsulent/Pressekontakt Ekstern kommunikation 30224511