Nødhjælpspulje forhøjer støtte til Ukraine

Den Danske Nødhjælpspulje (DERF) møder i øjeblikket usædvanlig stor interesse fra organisationer, der ønsker at søge om humanitær hjælp til Ukraine. Det er derfor ekstraordinært besluttet at udvide mulighederne for at søge puljen. Det samlede beløb i puljen er nu 10 millioner kroner, og pengene skal bruges til indsatser, der hjælper de nødlidende mennesker i Ukraine.

Alle civilsamfundsorganisationer med partnerskaber i Ukraine kan søge DERF, så længe de ikke har anden adgang til humanitære midler fra DANIDA.

Puljen opererer med en løbende ansøgningsfrist, hvilket vil sige at ansøgninger bliver behandlet i den rækkefølge de kommer ind.

- Det er vigtigt at huske at puljen er oprettet for at redde liv. Derfor er det vigtigt, at der søges tidligt og at vi bevilliger hurtigt, siger Christoph Lodemann, som er Fund manager af DERF.

Indsatser skal være i gang inden for tre måneder af krisens start. Derfor kan der kun sendes ansøgninger ind frem til den 24. april.

Hvis man er interesseret i at søge puljen kan du finde mere information på DERF's hjemmeside. Her finder man både call-dokumentet, der beskriver det aktuelle call, Funding Guidelines, der beskriver hvordan man søger puljen, samt ansøgningsformater til den.