Støtte til civilsamfundet under corona

I marts satte regeringen og en række partier en milliard kroner til side til at afbøde konsekvenserne af corona i udviklingslande, og nu er partierne blevet enige om, hvordan den sidste portion af pengene skal fordeles. Det har blandt andet udløst 25 millioner kroner til den støtteform, der målrettes arbejdet for "Styrkelse af civilsamfundets råderum."

CISU forvalter allerede en første udgave af støtteformen, og Jeef Bech ser frem til at arbejdet.

- Vi er glade for forliget, der giver danske organisationer og deres partnere mulighed for fortsat at arbejde for at sikre civilsamfundets råderum. Nu er vi i dialog med udenrigsministeriet om, hvordan vi udmønter forliget helt konkret, og vil så snart det ligger klart informere om hvordan man fremadrettet kan ansøge, forklarer han.

Til gengæld ligger resultatet klart fra den første runde i den allerede eksisterende støtteform, der også beskæftiger sig med civilsamfundets råderum.

Der var i alt 14 ansøgere, der samlet havde søgt om 9,7 millioner kroner. I alt opnåede 10 ansøgere bevilling, og der blev tildelt 6,8 millioner kroner i runden. Heriblandt var der én ansøger, der havde søgt om under 100.000 kroner, mens de resterende havde søgt op mod de 750.000 kroner, der var muligt i denne runde. Der vil i den kommende tid blive lagt resumeer på cisu.dk, der kan være til inspiration ansøgere af anden runde