Støtten til civilsamfundets råderum bliver forøget

Støtten til civilsamfundets råderum bliver forøget

I den politiske aftale omkring hjælpepakke III til at afbøde konsekvenserne af COVID-19 i udviklingslande, bliver der tilført midler til den nyoprettede støtteform Styrkelse af civilsamfundets råderum.

Det er en støtteform under CISUs Civilsamfundspulje, og den har til formål at styrke modstandsdygtige og uafhængige civilsamfund i det globale syd, hvor COVID-19-krisen har medført indskrænket råderum for civilsamfundsarbejde. I alt 25 millioner kroner bliver tilført de allerede bevilgede 15 millioner kroner, og der er fortsat åbent for en bred ansøgerkreds.

CISU arbejder nu med Udenrigsministeriet om den konkrete implementering, da der i forligsteksten også kan ses nogle justeringer i forhold til den nuværende måde, støtteformen er iværksat på.

Det som ligger fast er, at den nuværende ansøgningsfrist d. 11/11 kan søges på nuværende retningslinjer. Centralt for eventuelle ansøgere, er at ansøgninger til de to første runder (9/9/2020 og 11/11/2020) ikke vil have nogen betydning for, hvem og hvor meget der kan søges, når der åbnes for ansøgninger under de nye rammer.

Støtteformen øges som nævnt med 25 millioner kroner og forlænges dermed også ind i 2021 for at fortsat kunne understøtte civilsamfundsorganisationer, fagforeninger, arbejdsmarkedsorganisationer med mere. Der kan søges om kapacitetsudvikling og/eller fortalervirksomhed for proaktivt at imødegå overtrædelser, restriktioner og tilbageslag for menneskerettigheder, for eksempel hvad angår foreningsforsamlings- og ytringsfrihed, arbejdstagerrettigheder og trosfrihed.

Der gives fremadrettet mulighed for at søge om bevillinger på op til 3 millioner kroner mod aktuelt 750.000 kroner, og arbejdet med at sikre en fast track, som den politiske aftaletekst også beskriver, er netop et af de processer, som CISU udvikler på i samarbejde med Udenrigsministeriet, netop nu.

Læs mere i nuværende retningslinjer for yderligere baggrund, men vær opmærksom på at følge processen i forbindelse med udvikling af nye retningslinjer, hvor der også vil være en høring. Der kan rettes henvendelse til rådgiver Anders Reimers Larsen, på arl@cisu.dk, med spørgsmål.