Tre nominerede til CISUs initiativpris

De nominerede til CISUs initiativpris er fundet: Ingeniører Uden Grænser, Warfair og FANT. Det bliver deltagerne på CISUs generalforsamling den 24. april, der afgør, hvilken af de tre organisationer, der vinder prisen og de 10.000 kroner, der følger med.

Hvert år på CISUs generalforsamling uddeles CISUs Initiativpris til en person eller organisation, som gør noget helt særligt i Danmark for at skabe opmærksomhed om udviklingsarbejdet.

På CISUs generalforsamling den 24. april kan man opleve de nominerede fortælle om deres oplysnings- og politiske arbejde.

De seneste måneder har man kunnet indstille kandidater til CISUs Initiativpris 2020, hvorefter CISUs bestyrelse har haft den svære opgave med at udvælge tre nominerede blandt indstillingerne.

Det har de gjort, og vi kan nu løfte sløret for, hvem de nominerede er:

Begrundelser for nominering:

Warfair: Warfair hjælper med til, at producenter, der har gjort et stort arbejde for at skabe et bæredygtigt grundlag for deres egen familie og lokalsamfund, ikke mister dette på grund af krige og lokale konflikter. Handel er et værktøj til udvikling og jobskabelse, som ganske vist er et af de ældste i verden, men som er blevet overset og ‘umoderne’ i de sidste årtier. Med en nominering kan vi inspirere andre organisationer til at arbejde med organisationsmodeller, hvor handel indgår som en del af organisationens eller Syd-partnerens økonomi. Dette sætter fokus på lokal udvikling, hvor hjælp fra donorlande (produktudvikling og kvalitetssikring) bidrager til at eliminere de strukturelle blokeringer, der i nogen lande opleves som de største hindringer for vækst og naturlig økonomisk udvikling på basis af lokale initiativer.

IUG: Bestyrelsen nominerer Ingeniører Uden Grænser for bl.a. en indsats gennem Engagementspuljen, hvor organisationen tydeliggør og konkretiserer, hvor stor en forskel man kan gøre med en frivillig indsats i IUG og give mulighed for potentielle nye aktive frivillige at spejle sig i allerede aktives engagement. Initiativet etablerer også en platform til at inddrage stemmer fra Syd til at understøtte folkelig forankring af Danmarks international humanitære engagement via partners inddragelse i informationsmøder, faglige events, pro-creation med mere under initiativets opsøgende og kommunikative komponent. Ingeniører Uden Grænser har med deres indsats fokus på at videreudvikle deres frivillige med fokus på fagfællesskaber på arbejdspladser og med studerende på relevante uddannelser. Organisationen har arbejdet med projekter i mange år og været ”fødselshjælper” for generationer af engagerede frivillige. Derudover har anvendelse af egen faglighed i projekter, der gør en forskel, for mange været en vigtig katalysator for engagement i en relevant dansk CSO.

FANT: Sport og idræt er en interesse, der deles af mennesker over hele kloden. Når mennesker mødes om fodbold, håndbold eller andre sportsgrene udviskes skellene mellem det globale syd og det globale nord, og vi bliver bundet tættere sammen. Igennem mange forskellige partnerskaber med lokale idrætsforeninger og skoleklasser når FANT med udgangspunkt i sporten ud til grupper af danskere, som ellers ikke ville have beskæftiget sig med udviklingsarbejde. Engagementet bliver dybt, da FANT ofte skaber et direkte link mellem handicapfodboldholdet Flying Star Amputees eller andre spillere på holdene i Sierra Leone og de danske sportsinteresserede. FANT er altså generelt dygtige til at engagere frivillige meningsfuldt i foreningens aktiviteter, men har nu skruet op for ambitionerne for at engagere endnu flere unge i 2020, hvor de fik en bevilling fra Engagementspuljen til at engagere unge elever på FGU og Grundtvigs Højskole. Eleverne på højskolens radiolinje producerer en podcastserie om, hvordan danske organisationer bruger sport som et redskab til at skabe udvikling i det globale syd. Podcastserien bruges herefter som inspirationsmateriale for 200 elever på FGU Østjylland som optakt til et to-tre måneders uddannelsesforløb. Projektet er godt i gang på trods af de udfordringer med corona, vi alle møder, og de har fortsatte ambitioner om at engagere flere i deres vigtige arbejde. Derudover ønsker vi at nominere FANT fordi:

FANTs projekter er baseret på lokalt ejerskab.

Foreningsaktiviteter er med til at skabe mening i unge menneskers liv. Det øger livskvaliteten, og bidrager til at unge får noget sundt og rigtigt at brænde for; positive ambitioner er den bedste modvægt mod ødelæggende pres fra omgivelserne. Da dette er en af de få sandheder, der gælder for unge overalt i verden, bidrager FANT’s projekter helt naturligt til mellemfolkelig forståelse.

Idrætten styrker selvbevidstheden hos unge i lande, hvor der er få muligheder og kan have meget stor betydning både for personlig udvikling og for den enkeltes forståelse for samspil og demokrati

Formålet med CISUs Initiativpris er at anerkende en person eller en organisation, som gennem oplysning eller politisk arbejde har gjort en særlig indsats for at inspirere og/eller mobilisere danskere til at engagere sig det globale udviklingsarbejde. Gerne på en nytænkende og kritisk måde, som vækker debat og diskussion.

Sammen med prisen for vinderen 10.000 kroner til sit folkelige arbejde og en statuette af Jens Galschiøt.