Verdensmål skal på dagsordenen

Verdensmål skal på dagsordenen

Tirsdag den 21. november er der kommunal- og regionalvalg i Danmark, og der vil være vælgermøder landet over op til valgdagen. Her kan borgere og borgergrupper stille spørgsmål til lokalpolitikere. Det er en oplagt mulighed for CISUs medlemsorganisationer til at sætte verdensmålene på dagsordenen lokalt.

FN’s verdensmål består af 17 mål med 169 delmål, som består af økonomiske, sociale og miljømæssige tiltag. Det er en global dagsorden, som forpligtiger alle medlemslandene i FN til at lave deres egne nationale handlingsplaner for implementeringen af målene.

Du kan læse mere om verdensmålene her

Flere kommuner har lavet handlingsplaner

Verdensmålene blev vedtaget i FN i 2015, og i marts 2017 vedtog den danske regering en national handlingsplan for verdensmålene. Nu er flere af landets kommuner også kommet på banen med deres egne handlingsplaner, men der er stadig lang vej endnu.

Tidligere på året viste en undersøgelse fra Deloitte, at kun en tredjedel af landets kommuner kendte til den danske handlingsplan. Derfor opfordrer CISU sine medlemsorganisationer til at sætte verdensmålene på de lokalpolitiske dagordener landet over.

I Københavns kommunes handlingsplan lægges der vægt på den store andel af offentlige udgifter, der administreres i kommunerne:

”byer er unikt positionerede i forhold til at bidrage til realiseringen af verdensmålene i Danmark og til at sikre borgernes involvering i dette arbejde.”

Det samme peger Thomas Ravn-Pedersen på fra Verdens bedste nyheder:

-Der er netop anbefalinger ned på et kommunalt niveau i blandt andet delmålene, siger Thomas Ravn-Pedersen.

Folkelig mobilisering for verdensmål

Rådgiver Maria Molde fra CISU efterspørger en folkelig mobilisering op til kommunalvalget, som kan være med til at udbrede kendskabet til verdensmålene på et lokalt niveau.

-Kommunalvalget er en oplagt mulighed for, at frivillige institutioner kan møde op til vælgermøder og spørge ind til verdensmålene. Det er en direkte vej til politikerne, siger hun.

Gode råd til at få mærkesager på dagsordenen

Suzette Frovin er kommunikationskonsulent hos Center for Frivilligt Socialt arbejde. Hun har skrevet en artikel med en række gode råd til at deltage aktivt på vælgermøder og få sin mærkesag på dagsordenen.

Den artikel kan du læse her

Tal ind i den lokale dagsorden

I artiklen af Frovin, lægges der vægt på forarbejdet inden valgmøderne. Frovin forslår, man sætter sig ind i de emner, der allerede fylder i den lokale debat, som man kan binde verdensmålene op på. Det kan man blandt andet gøre ved at gå de lokale kandidaters valgmateriale igennem.

Allier jer med andre organisationer

Man kan også danne alliancer med andre lokale organisationer, der arbejder aktivt med verdensmålene. På den måde står man stærkere, og politikere får indtryk af, at det er et vigtigt emne, når de hører det fra flere steder.

Sammenlign jer med andre kommuner

Det kan være en god idé at påpege, hvordan en anden kommune allerede har lavet en handlingsplan eller på andre måder har sat fokus på verdensmålene. Suzette Frovin pointerer, at kommunalpolitikere ofte er optaget af, at deres kommune ikke skal klare sig dårligere end andre kommuner.

Forbered skarpe spørgsmål

Brug tiden inden til at forberede jeres spørgsmål. De skal være korte og præcise, så I kan nå at få dem sagt i den tid, der er til rådighed. Hvis jeres kommune ikke har beskæftiget sig med verdensmålene før, så kan man oplagt spørge til en lokal kandidats kendskabet til målene.