Alt til den professionelle elektriske installation: Den komplette serie 221 fra Wago er tilgængelig på Conrad Sourcing Platformen. Fotokilde: Wago

Professionelt forbundet med Wago

Fjedersamlemufferne i serien 221 består af værktøjsfrie samlemuffer med vippepal, der, sammen med det omfattende tilbehør, gør den elektriske installation både nem, hurtig og sikker.

• Helt uden brug af værktøj: Særlig nem håndtering takket være vippepal-teknikken
  • Højdepunkt i serien: fjedersamlemuffe med vippepal
  • Praktisk tilbehør: Fugtbeskyttelse og skaber orden i kaos, selv ved mange ledninger

Løft vippepalen, indsæt en leder, skub vippepalen ned igen – færdig! Uanset om det drejer sig om bygningsinstallation, vedligeholdelse, reparation og service, industriel bygningsautomation eller messe- og butiksbyggeri: Wago 221-seriens fjedersamlemuffer med vippepal-mekanisme gør den værktøjsfri elektriske installation af entrådede, flertrådede og fleksible ledere endnu nemmere. De fås i forskellige designs og varianter på Conrad Sourcing Platformen. Det omfattende tilbehør gør det også muligt at bruge fjedersamlemufferne på forskellige områder.

To størrelser, to teståbninger

”Uanset om det handler om en tilslutning af samtaleanlæg eller et elektrisk komfur: Ved hjælp af 221-seriens 2, 3 og 5-ledersamlemuffer, som fås i to størrelser, kan du forbinde forskellige typer ledere med et tværsnit fra 0,14 til 6 mm2hurtigt og sikkert“, forklarer Manuel Gschwend, produktchef hos Conrad Electronic. Producenter af forgreningsbokse, terminalbokse, belysnings- eller elektroniske enheder får nu også helt nye designmuligheder med samlemuffevarianter specielt til eksplosionsfarlige områder. En ekstra praktisk detalje: Det er meget let og hurtigt at åbne vippepalerne på 221-serien, hvilket gør det nemt at tilslutte og fjerne lederne uden brug af værktøj. De indlejrede håndtag i siderne gør også håndteringen nemmere. Derudover har samlemuffen to teståbninger, så du kan teste spændingen fra to sider, selv efter installationen og i en lang række forskellige applikationer.

Fjedersamlemuffe og adapter

”Højdepunktet er vores fjedersamlemuffe udstyret med en vippepal, som forbinder alle ledertyper med tværsnit på op til 4 mm² i en enkelt passage og dermed kombinerer alle de pålidelige fordele ved serien 221 i et slankt design," forklarer Andreas Brettschneider, produktchef hos Wago. Han tilføjer: "Til flerpolede installationer fås der også adaptere, som tilbyder fleksibilitet til det modulære design af op til fem poler i fast position i én adapter.“

Gelbox og forgreningsboks

Tilbehøret i 221-serien tilbyder også en bred vifte af mulige applikationer: Wago Gelboxen fås i seks størrelser og beskytter fjedersamlemufferne i overensstemmelse med IPX8 i både lav- og ekstralavspændingsapplikationer. I lavspændingsapplikationer skal man dog være opmærksom på at anvende en gelbox sammen med fjedersamlemufferne i en forgreningsdåse, da det er den eneste måde at sikre dobbelt kabelisolering. Denne specielle forgreningsboks fra Wago er også en ekstra stor hjælp, når mange ledere skal samles på samme sted: Den hjælper dig med at tilslutte op til 60 ledere med et tværsnit på op til 4 mm² og skaber således en bred og positionsfast ordning af klempunkterne på ét niveau for både skjulte og overflademonterede kabler.

Monteringsholder og jumper

Monteringsholderne er også perfekte til udvidelse af fordelingstavlen, da de netop fås til alle samlemuffer fra serie 221. De kan installeres enten lodret eller vandret ved at klikke holderen ind i DIN-skinnen, med skruer på jævne overflader eller ved hjælp af fleksible monteringskløer. Farvevarianterne i grå-gul og blå gør det lettere at skelne mellem fordelingen af neutrale og PE-ledere i fordelingstavlen. Wagos tilhørende jumper fås i fire varianter og gør det muligt at opsætte potentialefordelinger med op til otte tilslutningspunkter i DIN-skinneadapteren: med og uden låsning samt i farverne grå-gul og blå.