Thomas Maagaard forbereder frokosten til de ansatte i Coor i Herlev

Aspergers og depression ingen hindring for ung Herlev-kokkespire

Man kan godt forene to psykiske diagnoser med et godt arbejdsliv. Mød 23-årige Thomas Maagaard, som via virksomhedspraktik og ansættelse hos Coor fandt vej til en spirende karriere som kok.

Det er det store smil og hjælpsomheden, som kendetegner den Thomas, som de ansatte hos Coor i Herlev kender. Men bag smilet gemmer sig en historie om livet på bistand og to diagnoser, der kunne have sendt en ung mand til tælling:

-For et par år siden stoppede jeg som ansat på Burger King på grund af stress. Det blev til to hårde år hjemme på bistand, hvor jeg fik konstateret depression og aspergers. Jeg lukkede mig inde, spillede computer og kunne ikke lide at være sammen med mennesker.

Men heldet vendte for Thomas. For i dialog med Herlev Kommunes jobcenter fandt Thomas ud af, at han skulle i virksomhedspraktik i kantinen hos Coor i Herlev:

-Mathias, vores køkkenchef i kantinen, tog imod mig med åbne arme. Jobbet blev tilpasset mig, og der var tid til en snak, når det var nødvendigt. Det betød, at min praktik hen over et par måneder blev til en fastansættelse i et ordinært job. Det er fantastisk, at jeg har fået et arbejdsliv i et køkken, som jeg har drømt om.

Næste skridt for Thomas er at få læreplads som kok – en aftale, der nu pr. 1.10 er på plads hos Coor.

Herlev helt i top til at få borgere i uddannelse og job

Fra Herlev Kommunes side arbejder man hårdt på, at netop de unge får et godt forløb, og samarbejdet med virksomhederne betyder meget for at få succes, siger Birgitte Kjeldsen, centerchef i Herlev Kommunes Center for Job, Uddannelse og Borgerservice

-Ungeindsatsen er rigtig vigtig for os i jobcenteret, og SSP-medarbejdere, sagsbehandlere og støttepersoner er klar til at hjælpe. I jobbutikken hjælper vi med kontakten til de lokale virksomheder – og eksemplet med Thomas viser, at det virker. I Rigsrevisionens seneste opgørelse er vi også det fjerde mest effektive jobcenter til at få borgerne i uddannelse og job. Og den position har vi blandt andet opnået ved tæt samarbejde og sparring med erhvervslivet.

Ledige bliver værdifuld arbejdskraft hos Coor

I Coor er der altid borgere fra forskellige kommuner i praktik og arbejdsprøvning. Hele 20 procent af de ansatte i servicebranchen kommer fra overførselsindkomst – og hos Coor oplever man, at de skaber værdi, fortæller Ulla Amtoft, HR-direktør i Coor:

-Vi får fantastisk dygtige medarbejdere, der er dedikerede og ansvarlige og ansat hos os i lang tid. Desuden er vi glade for at tage det samfundsansvar, som det er, at give borgere en ny chance på arbejdsmarkedet.

Kommunikationschef Helle Hvidt Wallentin 61 95 31 20.

Om Coor

Blandt Coors kunder findes et stort antal større og mindre offentlige og private virksomheder i Norden, bl.a. AB Volvo, Aibel, dansk politi, DR, E.ON, Ericsson, L'Oréal, NNIT, Novozymes, Saab, Sandvik, SAS, Statoil, Skanska, TeliaSonera, Trafikverket, VELUX og Volvo Cars. Coor tager ansvar for virksomhedens aktiviteter i forhold til kunder, medarbejdere, ejere samt virksomhedens påvirkning på samfundet og miljøet i et bredere perspektiv

I Danmark servicerer Coor dagligt over 30.000 servicebrugere rundt i hele Danmark. I Coor koncernen er der over 8.900 medarbejdere ansat, hvor de 3.700 er ansat i Danmark. Omsætningen lå på 7,2 mia. DKK (pr. 30.06.19). Coor er børsnoteret på Nasdaq Stockholm. Læs mere på coor.dk.