Samfundsansvar er ikke noget, man får – det er noget, man tager!

Adm. direktør i Coor Service Management A/S, Jørgen Utzon, er netop valgt som ny formand for Servicebranchens Arbejdsgiverforening, der er en del af DI og organiserer tæt ved 150 servicevirksomheder.

Efter en årrække som bestyrelsesmedlem i Servicebranchens Arbejdsgiverforening, SBA, har Jørgen Utzon, der til daglig er adm. direktør i Coor Service Management A/S, netop afløst ISS-direktør Finn Vestergaard på formandsposten i brancheforeningen, der tæller tæt ved 150 store og små servicevirksomheder i Danmark.

Erfaringsudveksling og samfundsansvar

Alle medlemmer har taget et bevidst valg ved at melde sig ind i brancheforeningen og dermed forpligtet sig til aktivt at tage ansvar for forholdene i branchen. Det gælder også Coor, der har stillet sin direktør til rådighed for branchen ved at tage imod opfordringen til at indtage formandsposten i en periode.

- Udover at søge indflydelse på branchens rammevilkår sammen med vores kolleger i SBA, deler vi også meget gerne Coors erfaringer såvel med kollegerne i branchen som med andre private og offentlige aktører i samfundet. Det gør vi blandt andet ved, at Coors ledere og medarbejdere er engageret i netværk, foreninger, organisationer og i projekter, der på forskellig vis bidrager til konstant at højne kvaliteten af de leverede ydelser og dermed branchens image, siger Jørgen Utzon.

Høje krav i branchen

Den nye formand har meldt klart ud, at han vil fortsætte og forstærke sin forgængers og bestyrelsens linie med at stille etiske og faglige krav til medlemsvirksomhederne, der blandt andet dækker områder som facility management, ejendomsservice, catering & foodservice, skadeservice, ældreomsorg, ejendomsservice, rengøring, vinduespolering samt pasning af grønne områder og en række andre services.

- SBA går ikke på kompromis med anstændigheden. Hos vores medlemmer bliver ansatte behandlet respektfuldt og uddannet løbende - og der bliver naturligvis taget hensyn til miljøet, hvor det kan lade sig gøre. Alle medlemmer opfylder en række klare betingelser for at være en del af SBA. Tilsammen er det kundens garanti for, at der er styr på sagerne. Og når alle spiller efter samme regler, får vi samtidig et fair afsæt for at lade den bedste mand vinde med etikken i behold, understreger Jørgen Utzon.

Etiske regler og krav

Han fremhæver de etiske regler og krav, der er samlet i Servicenormen, som SBAs medlemmer skal leve op til. Virksomhederne skal således:

• have orden i de økonomiske attester
  • have styr på kvaliteten i deres ydelser
  • vælge løsninger, der skåner miljøet
  • kunne dokumentere, at arbejdsmiljøet er i orden
  • have en skriftlig personalepolitik
  • have uddannelsesplaner for alle sine medarbejdere
  • have en skriftlig politik for brug af underleverandører

Tager et stort samfundsansvar

Gennem fælles standarder og krav arbejder SBA således på at løfte kvaliteten i servicebranchen samt at øve politisk indflydelse. Det sker blandt andet ved at sidde med til bords, når rammevilkårene for branchen bliver formuleret samt at sikre ordentlige forhold for både virksomheder og medarbejdere.

- Vi er en branche, der tager et stort samfundsansvar, og det vil vi blive ved med. For at overenskomst­dække medlemmernes aktiviteter har SBA således indgået aftaler med 3F, Dansk Funktionærforbund, BUPL, FOA, Dansk Sygeplejeråd og Pædagogisk Medhjælperforbund, siger Jørgen Utzon, som med udgangspunkt i sin egen ledelsesstil i Coor går efter konsensus og brede forlig i branchen.

FAKTA om Coor:

• Coor-koncernen har flere end 6.100 medarbejdere ansat, primært i Danmark, Sverige, Norge og Finland
  • I 2015 passerede årsomsætningen 6 mia. DKK
  • Koncernen er noteret på Nasdaq-børsen i Stockholm
  • Coor betjener både offentlige og private virksomheder i alle størrelser og brancher med interne services som kantinedrift, rengøring, receptionsservice og andre såkaldte soft FM-services. Herudover leveres hard FM-services som håndværksservice, ejendomsvedligeholdelse og energioptimering. Endelig leveres strategisk rådgivning i form af rapporteringer og projektledelse
  • Blandt de danske kunder er DR, Falck, GN Store Nord, Haldor Topsøe, L'Oréal, Pandora, politiet, SAS og VELUX Gruppen
  • Jørgen Utzon er 54 år og har været adm. direktør for det danske selskab siden 2001. Før da har han bl.a. været Service director i Xerox, Operations director i Thorn og logistikchef i Rockfon.

Yderligere information findes på www.coor.dk og presserum: www.mynewsdesk.com/dk/coor eller ved kontakt til nedenstående:

Adm. direktør Jørgen Utzon, mail jorgen.utzon@coor.com, mobil 23 63 71 78

Kommunikationschef Louise Blom, mail: louise.blom@coor.com, mobil 53 36 58 38

Sekretariatsleder SBA Michael Bøgelund Andersen, mail miba@di.dk, mobil 26 24 89 80

Læs mere om SBA og Servicenormen på www.sba.di.dk

Coor er en ledende nordisk facility management-leverandør, både inden for integrerede og komplekse serviceløsninger (IFM) og single services. Coor tilbyder serviceydelser inden for interne services (soft FM), ejendomsservice (hard FM) og strategisk rådgivning i form af innovation og udvikling af kundernes servicevirksomhed. Ved at udføre, lede, udvikle og effektivisere kundernes servicevirksomheder, understøtter Coor kundernes kerneforretning samt skaber merværdi over tid. Vi kalder det smart service – SERVICE med IQ.

I Danmark servicerer Coor dagligt over 20.000 servicebrugere på mere end 300 adresser. Der er 6.100 medarbejdere ansat, primært i Danmark, Sverige, Norge og Finland og årsomsætningen lød på 6 mia. DKK i 2015. Coor er børsnoteret på Nasdaq Stockholm. Læs mere på coor.dk.