Klamydia skal bekæmpes som COVID-19

Hastighed på test og svar i en app, skal bringe smitten med den mest udbredte sexsygdom i Danmark ned. 50.000, primært unge, menes at have bakterien og mange er smittet uden at vide det. Ubehandlet kan sygdommen bl.a. føre til barnløshed.

Klamydia er udbredt blandt unge mellem 15 og 29 år. Mange har ikke symptomer og bliver derfor ikke testet og andelen af smittede, har været støt stigende i mange år. Det kræver fornyelse og samarbejde på klamydia-området.

Derfor har Copenhagen Medical startet en landsdækkende klamydiakampagne, der skal gøre test for klamydia meget hurtigere, mere tilgængeligt og med svar i en app.

”I dag er det alt for besværligt og tager al for lang tid at blive testet for klamydia. Derfor bliver mange ikke testet og smittekæderne ikke brudt. Under COVID-19 epidemien lærte vi, hvor vigtigt det er med tilgængelighed og hurtigt, digitalt svar i en app og det er det samme, der gør sig gældende her,” siger direktør i Copenhagen Medical, Jeppe Handwerk og fortsætter:

”Klamydia-test foregår på samme måde i dag, som da jeg var ung for 35 år siden. Det er besværligt og langsommeligt for mange unge at blive testet. De får ikke ringet og bestilt tid hos deres læge og de kan ikke vente i dagevis på et resultat. De skal videre,” siger Jeppe Handwerk.

Solid teststrategi
I dag findes der en del gode og gratis tilbud i det offentlige og hos ngo’er som AIDS-Fondet og Sex & Samfund. Men tilbuddet findes kun i begrænsede områder. Copenhagen Medical har ambition om, at der nu for alvor skal sættes penge, hastighed og volumen bag kampen mod klamydia ved at give unge let og hurtig adgang til testen og til svaret.

Copenhagen Medical har indgået et samarbejde med Sex & Samfund, som har årtiers erfaring med viden, rådgivning samt test for sexsygdomme. Sammen håber de to aktører, at kunne knække kurven for klamydiasmitte.

”Hvis vi skal knække klamydiakurven skal unge have så let adgang som muligt til at blive testet, så vi kan finde dem, som er smittede, måske uden at vide det. Vi ved, at unge ikke benytter egen læge og derfor er let adgang og digitale sundhedsydelser, det som målgruppen har behov for. Vi tilbyder selv test i seks kommuner, primært i Region Hovedstaden via klamydiahjemmetest.dk, som er gratis for unge” siger national chef i Sex & Samfund, Lene Stavngaard og fortsætter:

”Forebyggelse i forhold til seksuel sundhed kræver oplysning, rådgivning og en solid teststrategi. Vi har 30 års erfaring med at rådgive unge gennem Sexlinien.dk og derfor har vi valgt at samarbejde med Copenhagen Medical, så rådgivningsdelen ligeledes bliver løftet. Vi står sammen om at knække kurven,” tilføjer Lene Stavngaard.

Smitte på uacceptabelt niveau
I første omgang bliver testen mod betaling, men Copenhagen Medical har ambitioner om et større samarbejde.

”Det er jo helt uacceptabelt for de unge, for deres forældre og for samfundet, at klamydia i 2022 er så udbredt, som det er. Og hvis det her for alvor skal rykke, så vi er afhængige af, at kommuner og regioner vil være med til at samarbejde med os om at få knækket den her kurve. ”

”Vi har investeret kraftigt og har nu kapaciteten, vores app ’MedicalMe’ og logistikken, der kan gøre en forskel,” siger Jeppe Handwerk.

Investering i laboratorieudstyr

Prøverne analyseres på Copenhagen Medicals egne laboratorier i henholdsvis Øst- og Vestdanmark.

”Vi har nu det samme laboratorieudstyr, som de offentlige sygehuse har. Derudover har vi sat en stor kampagne i gang med biografreklamer, sociale medier og oplysning på uddannelsesinstitutioner, så vi for alvor sætter klamydia på dagsordenen. Det kan jo have store konsekvenser for de unge at være smittet uden at vide det,” siger Jeppe Handwerk.

Virksomheden har i april kørt et pilotprojekt i København og Vejle og testet 600 unge på uddannelsesinstitutioner og i nattelivet. Erfaringer herfra viser, at de unge gerne vil testes, hvis det er nemt og tilgængeligt.

”Positivprocenten i pilotprojektet var på over 12%, så der er formentligt tale om et stort mørketal,” siger Jeppe Handwerk.

Svar på 24 timer:
Klamydiatesten kan tages i et af virksomhedens 10 sundhedscentre over hele landet eller købes på virksomhedens webshop https://www.cphmed.com/klamydia-hjemmetest/.

Efter endt test afleveres, indleveres eller sendes prøven og svaret gives digitalt i Copenhagen Medicals app ’Medical Me.’ Såfremt svaret er positivt, ringes vedkommende op af ”Søs fra Copenhagen Medical”, en læge fra Copenhagen Medical, der lægger en recept på antibiotika ud på Det Fælles Medicinkort (FMK).

Svartiden på testen afhænger af, om man tager den direkte i et sundhedscenter eller den skal sendes med posten. Tages testen i et sundhedscenter er der svar 24 timer efter.

Er der brug for mere generel rådgivning omkring sexuel sundhed, samarbejder Copenhagen Medical med Sex & Samfund, der har årtiers erfaring med rådgivning om sexuel sundhed.

Se mere om klamydia på:

www.utjekket.dk

Filmerne:

Læsesal: https://youtu.be/ntjT2jNqWHI

Sammen Sammen: https://youtu.be/gM51dCRTTiE

Baren: https://youtu.be/rzRP_NiYzYQ

www.sexlinjen.dk

Sex & Samfunds rapport om Klamydiatilfælde 2018-2020:

Copenhagen Medicals webshop:

• Sundhed, sundhedsvæsen, lægemidler

• sundhedscentre
  • klamydia
  • virksomheden

Fra 40+ kviktestcentre i Region H til sundhedscentre i hele landet.

Pandemien gav os værdifuld erfaring med at levere sundhedsydelser af høj kvalitet til borgerne. Tillidsvækkende, tilgængeligt og ordentligt. Det fortsætter vi med. I vores landsdækkende kæde af sundhedscentre, er der fokus på forebyggende helbredsydelser, der er tilgængelige og fleksible og tager udgangspunkt i borgernes individuelle behov.

For at sikre fremtidens høje niveau indenfor sundhedsydelser, er der behov for et solidt supplement til og samarbejde med det offentlige sundhedssystem. Vi vil være en troværdig, ordentlig og foretrukken partner i et sådant samarbejde.