Rabatkoder og dets potentiale til at skabe resultater

Med data fra virksomheden CupoNation gives der en kort gennemgang af potentialet i rabatkoder og indblik i internethandel.

Rabatkoder er ikke et nyt fænomen på den anden side af Atlanten, hvor Coupon Codes har været omkring siden 1987 hvor Coca Cola lancerede rabatkoder i papirversion. Dengang blev koderne delt ud på gader og stræder samt i aviser og magasiner, klar til at blive klippet ud. De er siden dengang vokset i popularitet og blevet en fast del af den amerikanske detailhandel. De senere år er det gået stærkt og rabatkoderne er fulgt med teknologien og tilpasset den digitale tid, hvor det har vist sig som værende et kæmpe potentielt marked - også i Danmark.

Hvorfor rabatkoder?

Kuponer, eller rabatkoder som vi kalder dem i dag, er en billig måde at markedsføre sig på, og benyttes af omkring halvdelen af alle større brands hvorved man tilbyder sine kunder en form for besparelse eller gave ved køb af et produkt. Det er ikke længere kun en markedsførings- samt salgsstrategi forbeholdt for detailhandel, men ses på tværs af en bred vifte af markeder.

Ifølge The Advertising Age har op imod 87% af de handlende i USA benyttet en kuponkode og 60% kigger aktivt efter dem. I 2014 blev det anslået at 55% af amerikanerne over 18 år ville foretage et onlinekøb ved hjælp af en rabatkode. De digitale rabatkoder gør det blandet andet muligt for virksomheder at:

– Tiltrække nye kunder

– Øge salget af specifikke produkter

– Øge brand-awareness

– Øget lageromsætningshastighed

– Belønne nuværende kunder

– og øget engagement på de sociale medier

Ifølge en undersøgelse foretaget af konsulentbureauet Forrester Consulting, er kuponer eller rabatkoder den faktor der uden sammenligning havde størst chance for at påvirke forbrugeres købsbeslutning. 68% af de adspurgte deltagere sagde, at digitale kuponer opbygge brand awareness og en lignende procentdel erklærede også, at digitale kuponer generere kundeloyalitet.

Case Study – Miinto

At vi udfører et case study er nok så meget sagt, men ikke desto mindre ligger vi inde med data der gør Miinto til et glimrende eksempel på rabatkodernes potentiale.

Efter at Cuponation, en onlineudbyder af rabatkoder, lukkede en aftale med den danske detailhandler, og dermed ret til at benytte sig af deres eksklusive rabatkode til Miinto fra 1. februar 2015, var resultaterne øjeblikkeligt målbare. Samme måned koden blev lanceret kunne man med det samme observere en stigning af antal klik og søgninger på Miinto, foretaget på Cuponation. Der blev i marts klikket hundredevis flere gange på Miinto’s koder og tilbud i forhold til den forgangne måned –en stigning på næsten 350%.

Én ting er antal klik, der er med til at give et billede af forbrugers interesse, men hvad med det endelige salg? Hvorimod man i januar måned havde en konverteringsfrekvens (gennemførte transaktioner i forhold til antal klik) på 10.71%, kunne man i februar notere sig for 15.05% – en forøgelse på knap 50%. Altså en stigning på 50% i forhold til det antal besøgende af siden der endte med at gennemføre et køb, takket være en enkelt rabatkode.

Overordnet set kan man observere tendensen, at forbrugerne af rabatkoder bevæger sig fra udelukkende at være pris-orienteret, til at være et mere alsidigt og mainstream publikum, og dermed efterlader et kæmpe potentiale indenfor dette marked.

Rabatkodemarkedet er dermed veludviklet på det danske marked efterhånden, hvor også andre store spillere som www.hotels.comNelly og Zalando arbejder med konceptet. Det er noget der bruges som et strategisk vigtigt salgsredskab for selv disse helt store internetvirksomheder.

• Mode

• case study
  • trends
  • udvikling