En tyngdedyne forbedrer din søvn

Søvnforstyrrelser kan påvirke de fleste mennesker på forskellige tidspunkter i livet og af forskellige årsager. Ifølge Verdenssundhedsorganisationen (WHO) har en voksen brug for mellem syv og otte timers søvn per nat for at kroppen kan fungere normalt. Det menes, at så mange som en ud af tre danskere har søvnproblemer, og det skyldes normalt stress, angst, uregelmæssig arbejdstid, udbrændthed, afhængighed eller depression. Hvis du ikke får nok søvn i lang tid, kan det få alvorlige sundhedsmæssige konsekvenser.

En søvnfremkaldende effekt

Flere undersøgelser viser, at vægt eller tryk på kroppen har en beroligende og søvnfremkaldende effekt. Du falder i søvn hurtigere, sover bedre og vågner ikke så ofte om natten. I de sidste 15 år har læger, der arbejder med sårbare patientgrupper, ordineret tyngdedyner som medicinsk-tekniske hjælpemidler. Dynerne kan derefter kun lånes hjemme i en begrænset periode fra hospitalerne. Som forbruger har investeringen i egen tyngdedyne for nylig været urealistisk for de fleste mennesker, fordi prisen på dynerne har været så høj.

Ny generation tyngdedyner

For tre år siden blev den nye generation af tyngdedyner, CURA-dynen, lanceret, som produceres i meget større mængder. Derfor har dynen en pris, der gør den tilgængeligt for alle der ønsker effektiv hjælp til en bedre søvn om natten og mere energi om dagen.

Princippet om dynen

En tyngdedyne er som en almindelig dyne, men med vægt jævnt fordelt i dynen i form af små glasperler. Vægten, trykket og den omsluttende effekt, som kan sammenlignes med at blive omfavnet, betyder, at kroppen producerer et antal af kroppens egne hormoner, der har en beroligende virkning. Det vigtigste hormon, der frigives, er oxytocin - kroppens eget beroligende hormon, der får os til at slappe af.

Bedre søvn for alle

Oxytocin spiller en vigtig rolle i at fremkalde mental velvære og fysisk afslapning. Ved at bruge en tyngdedyne hver nat får du en gentagen frigivelse af oxytocin, som styrker kroppens stressreguleringssystem, sænker blodtrykket og reducerer smertefølsomhed. Tyngdedynen er derfor velegnet til alle, ikke kun dem, der lider af dårlig søvn på grund af medicinske årsager eller diagnoser som demens, anoreksi, bulimi, autisme, Aspergers syndrom, ADHD, psykose, erhvervet hjerneskade og neurologiske sygdomme.

Forbedrer søvntiden

Første generations tyngdedyner, de såkaldte kædedyner, har metalkæder som vægt, og i anden generation dyner består vægten af småsten eller kugler.

Den nye generation af tyngdedyner, CURA-dynerne, har små glasperler jævnt fordelt og indsyet i kvadrater. Det er en højkvalitetstyngdedyne bestående af syv lag, der alle udfører en funktion for at opnå den højeste kvalitet og komfort. I flere undersøgelser har CURA dynen vist sig at forbedre søvntiden, forlænge den dybe søvn og dermed give mere energi i løbet af dagen.

Dynerne er registreret som medicinske udstyr, klasse 1, de er OEKO-TEX-certificerede og kan maskinvaskes.

• Sundhed, sundhedsvæsen, lægemidler

CURA of Sweden er en svensk virksomhed, der blev grundlagt i 2017, og som arbejder med soveværelsesprodukter af høj kvalitet med funktion og søvnfordele i fokus. Blandt andet står virksomheden bag Europas bedst sælgende tyngdedyne CURA Pearl Classic. Ifølge en undersøgelse med 450 deltagere, får ni ud af ti brugere en bedre søvnkvalitet.

Med over 500.000 solgte tyngdedyner, et voksende sortiment og et stort distributionsnetværk arbejder CURA of Sweden imod sin langsigtede vision om at hjælpe så mange mennesker som muligt til bedre og sundere søvn.

Michael Mendgaard-Holm

Pressekontakt Country Manager Denmark +45 29 63 43 44