Maiken Jonassen, Freight Forwarding Assistant hos Dachser Denmark i Hvidovre.

En ny generation af speditører

Maiken Jonassen er 24 år og netop færdiguddannet som speditør. På den sidste etape af sin uddannelse tog hun et langt skridt ind i inderkredsen af garvede speditører og blev repræsentant for de unge speditører med sit engagement i Young Freight Forwarders. Med bare et halvt år på bagen er hun og udvalget allerede godt i gang med at give unge speditører en stemme i branchen.

For godt to år siden startede Maiken sin rejse ind i speditionsverdenen. Nu er hun et engageret medlem af Young Freight Forwarders (YFF), et udvalg for unge speditører under brancheorganisationen Danske Speditører (DASP). Udvalget fokuserer udelukkende på de emner og projekter, medlemmerne i gruppen vil fokusere på – og det er positivt:

”I speditionsbranchen kan der nogle gange være en generel skepsis i forhold til ungdommen,” fortæller Maiken Jonassen, Freight Forwarding Assistant hos Dachser Denmark i Hvidovre. ”De mere garvede i branchen synes ofte enten, at de unge har for travlt med at komme til tops, og at de kræver for meget, eller at de unge på mange måder er dovne og ikke tager nok initiativ. Når det så er sagt, så får vi også positiv feedback. Folk er glade for engagerede unge, og de støtter op om os og vores ønske om at deltage i fagudvalgenes møder.”

Fokus på at optimere speditøruddannelsen

Det hele startede med en elevdag i Børsbygningen i København, hvor Danske Speditører holder til. Her præsenterede uddannelseschef i DASP Jakob Størling idéen om at etablere et udvalg for unge speditører. Idéen blev til virkelighed, og udvalgets første møde blev afholdt i september 2019, hvor første punkt på dagsordenen var speditøruddannelsen:

”Måske er der mange, der er ligeglade med at optimere uddannelsen, fordi de har overstået den. Men jeg mener, at hvis jeg kan være med til at forbedre den for andre unge, så er det arbejdet værd,” siger Maiken Jonassen med ild i øjnene.

De seks medlemmer har forskellige aldre, roller og erfaringer inden for spedition, men alle er de passionerede medarbejdere med klare meninger omkring YFF-udvalgets mærkesager: elevuddannelsen, netværksgrupper, fremtidens teknologi og PR over for de unge speditører.

Ung kvinde i en mandsdomineret branche

Flere centrale aktører i branchen, for eksempel brancheorganisationer og fagmedier, er de seneste år begyndt at byde ind med forskellige tiltag for at gøre transport- og logistikbranchen til et mere attraktivt karrierevalg for kvinder.

”Når man er til generalforsamling i DASP sammen med alle de rutinerede speditører, er der mange mænd. Ud af omkring 60 deltagere ved den seneste generalforsamling var der måske 10 kvinder til stede,” fortæller Maiken Jonassen. Selvom hun er en del af dette mindretal, er hun overbevist om, at der er håb forude. Det er muligt at skabe et attraktivt arbejdsmiljø for både kvinder og unge mennesker i branchen. ”Vi var nogle stykker fra Young Freight Forwarders-udvalget, der deltog i generalforsamlingen, og vi vil gerne med igen – men vi arbejder på en holdningsændring i forhold til os unge speditører.”

Communications Manager Nordic +45 36 34 99 14