Danmarks første ubemandede Let-Køb butik er åbnet: Flere er på vej

Fødevarekoncernen Dagrofa har åbnet Danmarks første ubemandede Let-Køb butik i hjertet af Frederiksberg, og snart følger flere trop. For nuværende har Dagrofa planer om at åbne yderligere tre ubemandede Let-Køb butikker som et supplement til fødevarekoncernens konventionelle butikker.

Lørdag d.6. august fik Frederiksberg sin første ubemandede og selvbetjente dagligvarebutik, som giver kunderne i nærområdet hurtig og nem adgang til en lang række dagligvarer. Den ubemandede butik ligger i hjertet af Frederiksberg i et tidligere butikslokale på H.C. Ørsteds Vej 70 og hører under kæden Let-Køb.

Fødevarekoncernen Dagrofa, som, foruden Let-Køb, står bag dagligvarekæderne Meny, Spar og Min Købmand, har planer om at åbne yderligere tre ubemandede butikker i nærmeste fremtid. Én åbner d. 19. august i Demstrup, mens de to resterende har fået placeringer i Fåborg og ved Femern Bælt og forventes at åbne i løbet af sensommeren. Dagrofa vil nu have fokus på at teste og videreudvikle det ubemandede koncept.

”Vi er meget glade for, vi nu kan teste det nye ubemandede koncept i Let-Køb kæden, for det er en rigtig god mulighed for at styrke vores eksisterende købmænd. Det ubemandede koncept kan betragtes som en slags forlænget arm til den lokale købmands konventionelle butik, fordi det kommer med stor fleksibilitet. Købmanden kan med tilføjelsen af en ubemandet butik f.eks. tilbyde de vigtigste dagligvarer udenfor normale åbningstider. Det betyder også, at de Let-Køb butikker, der ligger i ferieområder, hvor butikken er lukket eller har indskrænkede åbningstider dele af året, kan udvide deres åbningstider udenfor sæson,” siger Kasper Qvist Rasmussen, som er kædeansvarlig for Let-Køb. ”Vi har store forventninger til tilføjelsen af ubemandede butikker, og vi har allerede kig på flere placeringer,” afslutter han.

De fire ubemandede butikker skal drives af Dagrofa-købmænd i nærområdet, som sørger for jævnligt at levere varer til butikkerne og fylde op på hylderne og tilpasse sortimentet til lokalområdet. Alt imens de samtidig står for driften af deres konventionelle dagligvarebutik. Christian Wenzzel er købmand for to konventionelle butikker på Østerbro og i Hellerup, og står nu også for den første ubemandede Let-Køb, beliggende på Frederiksberg. Blot fem dage efter åbningen kan han berette om glade kunder:

”Vi får meget positiv feedback fra kunderne, som blandt andet fortæller, at systemet er nemt at finde ud af, og at det er en superhurtig og praktisk måde at handle på, når man lige skal have frokosten med på farten eller har sent fri fra arbejde og skal handle ind til sen aftensmad.”

Christian Wenzzel er allerede fuld af gode idéer, som skal afprøves i den nye ubemandede Let-Køb butik:

”Jeg har kig på en scooter, så vi nemt og hurtigt kan fragte varer mellem de to konventionelle butikker og den ubemandede butik på Frederiksberg. Jeg tror også, at det ubemandede koncept kan åbne døre for unge mennesker, der gerne vil prøve kræfter som selvstændig købmand, fordi de kan afprøve det i mindre skala og udbygge derfra”.

Praktisk og sikker løsning til den ubemandede butik

Sortimentet vil bestå af op til 500 af de vigtigste varer til dagligdagen, samt en række conveniencevarer til de kunder, der er på farten eller skal have et hurtigt måltid i frokostpausen.

De ubemandede butikker er selvbetjente, hvilket betyder, at man som kunde selv tjekker ind ved at scanne en QR-kode ved indgangen og oprette sig med sit NemID eller MitID. Herefter handler kunden sine varer og betaler med dankort eller mobiltelefonen, inden de forlader butikken.

Konceptet har direktør for Retail360 Mads Laursen udviklet og finpudset sammen med sin kompagnon, Michael Hansen.

- Det er utroligt spændende, at vi nu er kommet i gang med at teste Let-Købs ubemandede butikker. Vi har brugt en del ressourcer på at færdigudvikle kassesystemet, så det er kompatibelt med Dagrofas løsninger, og det er vi også i mål med. Så nu er vi spændte på, hvordan de forskellige kundegrupper tager imod løsningen, og hvordan de kommer til at bruge butikken i dagligdagen, siger Mads Laursen.

For Retail360 var det vigtigt at lave en løsning, der var nem at gå til og sikker at bruge. Det ubemandede koncept kræver ikke meget plads og kan implementeres på blot 28 kvm, enten i et eksisterende lokale eller i en ca. 40 fods boks, som let kan placeres på f.eks. parkeringsarealer eller i byen uden det er til gene for andre. Ligeledes kræver boksen kun tilslutning af el for, at butikken kan komme i drift.

Indgang kan kun ske via oprettelse med NemID eller MitID som også sikrer, at ingen under 16 år kan få adgang. Butikken er videoovervåget, og det er både nemt og brugervenligt at oprette sig og handle med mobilen. Hvis der opstår tvivl eller spørgsmål, er det muligt at kontakte kundeservice 24 timer i døgnet pr. telefon. Telefonnummeret hænger i de ubemandede butikker.

Potentiale for nye slags koncepter

Hvis testbutikkerne klarer sig godt, er det ambitionen, at Dagrofa og Retail360 skal arbejde hen mod at åbne flere ubemandede Let-Køb butikker rundt i hele landet.

Retail360 ser også et stort potentiale i at udvide konceptet til at omfatte andet end dagligvarer. Konceptet kan videreføres i mange forskellige varianter, og med tiden kan ubemandede blomsterbutikker, caféer eller take-away også være en mulighed.

Kontakt:

Dagrofas Presse- og Kommunikationsafdeling

Mail: presse@dagrofa.dk

Tlf: 72332154

Retail360

Mads Laursen, direktør Retail360

Mail: ml@lyngeolsen.dk

Tlf: 25616655

Fakta om Let-Køb ubemandede butikker

De ubemandede Let-Køb butikker har følgende placeringer:

• Den ubemandede butik på H.C. Ørsteds vej 70 er åbnet for kunder og har døgnåbent. Den drives af Christian Wenzzel, der også har Min Købmand på Østerbro og Min Købmand i Hellerup.
  • Fra d. 19. august: Demstrup, drives af Kent Sørensen, der har Let-Køb i Kjellerup.
  • Sensommer 2022: Fåborg (Årre), drives af Brian Bjerregaard, der har Min Købmand i Agerbæk.
  • Sensommer 2022: Femern Bælt på lukket byggeplads, drives af Rudy Leentjes, der har Let-Køb i Kramnitze, Rødby.
  • Man får adgang ved at scanne en QR-kode og oprette sig med NemID eller MitID.
  • Herefter finder og scanner man sine varer og kan betale med sin mobil eller med dankort i den ubemandede butik.
  • Der findes op til 500 varer i en ubemandet butik, som inkluderer kolonialvarer, personlig pleje, frost, mejeri, conveniencevarer, konfekture, snacks og drikkevarer.
  • Retail360 leverer butiksboksen, som blot skal bruge et strømstik for at være klar til brug.
  • Let-Køb kæden råder lige nu over i alt 114 butikker.

• købmand
  • let-køb
  • presse
  • detail

Med over 500 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner.