Dagrofa-regnskab 2020: Endnu et år med fremdrift

Dagrofa-koncernen offentliggør et årsregnskab, som igen viser fremgang i indtjeningen. Strategien #StærkereSammen virker, omkostningerne i koncernen er nedbragt, og kæderne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb har vundet markedsandele. Dagrofa Foodservice har oplevet nedgang i aktivitet grundet restriktioner.

Driftsresultatet er forbedret med 36 mio. kr., og årets resultat viser en forbedring på 26 mio. kr. i forhold til 2019. Resultaterne er dog mærkbart præget af COVID-19’s påvirkning af hele samfundet.

● Omsætningen er vokset med 275 mio. kr. trods signifikant nedgang i Foodservice.

● Dagrofa opnår for andet år i træk fremdrift i indtjening.

● Dagrofa vinder markedsandele – markedet er vokset otte procent, Dagrofa er vokset med 10 procent.

Omsætning

17,4 mia. kr.

17,1 mia. kr.

17,4 mia. kr.

Driftsresultat (EBITDA)

236 mio. kr.

200 mio. kr.

113 mio. kr.

Resultat før skat

-96 mio. kr.

-122 mio. kr.

-593 mio. kr.

”Vi har opnået et meget godt resultat i detail, og vundet markedsandele, blandt andet ved for første gang siden 2015 at sikre organisk vækst i butiksnettet med flere nyåbnede butikker, end vi har lukket. Samtidig giver styrkede butikskoncepter os øget konkurrencekraft. Det gør naturligvis ekstraordinært ondt på Dagrofa Foodservice, at restauranter, caféer, hoteller og kantiner var lukket ned en stor del af året, men organisationen har alligevel formået at omstille sig løbende og vundet flere store kontrakter trods COVID-19-pandemien”, siger Dagrofas koncernchef, Tomas Pietrangeli.

Dagrofa er nu inde i det sidste år af indeværende strategiperiode med strategien #StærkereSammen, som har sigtet efter at gøre Dagrofa profitabel i løbet af 2021. Neddroslinger i restaurationsbranchen og et hårdt presset turismeerhverv forventes fortsat at påvirke Dagrofa Foodservice, men ambitionen er stadig et rentabelt Dagrofa inden udgangen af 2021.

”Resultatet i 2020 var forventet, og vi følger planen på trods af den negative påvirkning fra COVID-19 på foodservicesektoren. 2020-resultatet er drevet af øget omsætning og indtjening i detail samt effektiviseringer, og forhåbentlig kan vi også snart øge aktiviteten i Dagrofa Foodservice i takt med, at samfundet gradvist åbner mere op”, siger Tomas Pietrangeli.

Ny strategiperiode

I 2021 vil Dagrofa-koncernen formulere og lancere en ny strategi for 2022-2024, der skal sikre et sundt og bæredygtigt Dagrofa, som i fremtiden fremstår endnu stærkere til glæde for koncernens kunder, købmændene, medarbejderne og ejerne.

”Vi er kommet langt med vores ”StærkereSammen”-strategi i hele koncernen. Nu går vi en spændende fremtid i møde, hvor vi skal være endnu mere offensive, og det arbejde ser jeg frem til at gå i gang med sammen med resten af koncernen”, siger Tomas Pietrangeli.

Årsregnskabet for 2020 bliver godkendt den 9. april 2021.

Årsrapporten 2020 findes på www.dagrofa.dk/dagrofas-aarsrapporter.

For yderligere information kontakt kommunikationsdirektør Mariam Skovfoged eller Dagrofas presseafdeling på telefon 73 33 23 23.

• meny
  • min købmand
  • let-køb
  • spar
  • detail
  • købmand
  • dagrofa foodservice
  • supermarked
  • årsrapport
  • årsregnskab

Med over 500 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked og bestræber sig hver dag på at give de bedste fødevareoplevelser både ude og hjemme. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Danmarks største salgs- og logistikselskab, Dagrofa Logistik, og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner.