Cirkulær økonomi er målet, nye design- og produktionsformer er vejen

Det var en af konklusionerne på DAKOFAs netop afholdte årskonference for den danske affaldsog ressourcesektor med mere end 300 repræsentanter fra stat, kommuner, universiteter, private virksomheder, interesseorganisationer og brancheforeninger.

Design og produktion skal bane vejen
Ud over at forfølge målsætningerne om mere genbrug og genanvendelse skal vi ændre vores design og produktion af materialer og produkter. På den måde kan vi skabe produkter af en kvalitet, der egner sig bedre til direkte genbrug eller genanvendelse: ”I stedet for at forbedre de forkerte ting, skal vi fra starten lave tingene rigtigt. Langt de fleste produkter i dag er ikke egnet til genanvendelse, da de indeholder skadelige stoffer og designmæssigt ikke er konstrueret til genbrug og genanvendelse. Det er her, vi skal sætte ind. Ellers sætter vi rammen forkert”, vurderede den tyske professor Dr. Michael Braungart, der er ophavsmand til ”cradle to cradle” teorien.

Danmarks potentiale for cirkulær økonomi
Fra international side er der fokus på problemstillingen, og der er fokus på Danmark som en vigtig aktør i arbejdet for en cirkulær økonomi. I januar 2015 blev Danmark af Ellen McArthur Foundation (EMF) udvalgt som pilotland i en analyse, der skulle kortlægge mulighederne og barriererne for cirkulær økonomi herhjemme. Analysen er nu færdig, og rapporten anskueliggør for politikere og embedsfolk, hvor potentialerne findes, samt hvilke barrierer der skal arbejdes med: ”Rapporten viser, at der både i forhold til BNP, jobskabelse, ressourcebesparelser og reduktion i CO2- udledning er positive effekter at hente for Danmark i en omstilling til cirkulær økonomi. Der er udvalgt fem sektorer med stort potentiale, nemlig fødevare-, plast- og maskinindustrien samt bygge- /anlægssektoren og hospitalssektoren. Med rapporten har vi fået en værktøjskasse inden for cirkulær økonomi, som beslutningstagerne kan bruge i deres videre arbejde”, fortalte Ditte Lysgaard Vind fra Netværket for cirkulær økonomi.

Indsatsområder i forhold til klimaforandringer
I Miljøstyrelsen er der opmærksomhed på genanvendelsesdagsorden, blandt andet i forhold til klimaforandringerne. Plastindustrien og bygge-/anlægssektoren blev på konferencen nævnt som væsentlige indsatsområder: ”Klimaforandringerne er et alvorligt globalt problem. Når plastaffald udsorteres til genanvendelse hindrer vi udledning af CO2 og mindsker klimaforandringerne. Affaldssortering er en konkret borgernær måde at gøre en forskel allerede i dag", lød det fra Miljøstyrelsens Marianne Bigum. Hendes kollega Lisbet Poll Hansen samlede klimatråden op i forhold til bygge-/anlægssektoren og knyttede an til ressourceknapheden som fokuspunkt: ”Ressourcerne er knappe, og byggesektoren står for 30-40 % af det samlede ressourceforbrug på verdensplan. I forhold til den fremtidige forsyningssikkerhed kommer vi ikke udenom at gøre noget anderledes i denne sektor. Desuden står fx produktion af beton for i størrelsesordenen 4,5 % af verdens samlede CO2-udledning, så også i forhold til klimaforandringerne, giver det god mening at sætte ind her”.

Cirkulær økonomi i virkeligheden
Vigga Svensson har gjort sig nogle praktiske erfaringer inden for produktion af bæredygtigt børnetøj med afsæt i cirkulær økonomi. Vigga Svensson startede i sin tidligere virksomhed Katvig den grønne linje ved at fokusere på produktion af bæredygtigt og økologisk børnetekstil, men blev klar over, at hendes virksomhed fortsat var med til at skabe overforbrug og uhyrlige tekstilaffaldsmængder. Hun udviklede derfor et nyt koncept. ”I dag producerer vi i VIGGA økologisk bæredygtigt børnetøj, som udbydes på abonnementsordning. Tøj til småbørn når ikke at blive brugt særlig meget, før børnene vokser ud af det. Det betyder, at børnetekstiler i en høj kvalitet er meget velegnet til genbrug. Det bidrager vi til ved at sende børnetøjet i cirkulation gennem en abonnementsordning. På den måde reducerer vi forbruget, reducerer mængden af tekstilaffald og øger genanvendelsen i tekstilbranchen, der traditionelt er uhyre ressource- og kemikalietung i sin produktion”, fortalte Vigga Svensson.

Den danske affaldssektor er i fuld gang
På konferencen blev det slået fast, at den danske affaldssektor er i fuld aktion for at efterleve målsætningen om, at vi skal genanvende mindst 50 % af husholdningsaffaldet senest i 2022. Det fremgår af den netop udkomne affaldsstatistik for 2013, at vi genanvender 28 % af husstandenes affald i forhold til 25 % i 2011. Vi er således godt på vej, og adskillige oplæg på konferencen demonstrerede da også, at der er klare forventninger om, at målsætningen vil blive nået, når først kommunerne affaldsplaner er rullet helt ud og har udmøntet sig i endnu flere ordninger, end dem vi kender til i dag. Det blev således blandt andet konkluderet, at vi nok ikke kommer uden om at skulle indsamle organisk affald fra private husstande, hvis målet skal nås samt at centrale sorteringsanlæg kan være en løsning de steder, hvor man ikke har mulighed for eller ønsker flere spande ved den enkelte husholdning; eksempelvis i etageejendomme. En anden pointe fra konferencen var, at der bliver spundet megen viden og masser af erfaringer via de statslige støtteordninger, der eksisterer på området. Der er i øjeblikket mange forsøgsordninger med gode resultater, som er delvist finansieret af eksempelvis ”Puljen til implementering af ressourcestrategien” samt ”Det miljøteknologiske demonstrations- og udviklingsprogram”.

Kontakt DAKOFAs direktør Ole Morten Petersen på omp@dakofa.dk eller tlf. 25715959 for yderligere oplysninger.

• Økonomi, finans

• cirkulær økonomi
  • genanvendelse
  • dakofa
  • økonomi
  • produktion
  • genbrug

DAKOFA er Dansk Kompetencecenter for Affald og Ressourcer. Vi opsamler og deler både national og international viden og erfaringeraffalds- og ressourceområdet.

Kompetencecenterets fagområder dækker hele affalds- og ressourceområdet, herunder cirkulær økonomi, renere teknologi, produktorienteret miljøindsats, affaldsforebyggelse og ressourceeffektivitet. DAKOFA er en apolitisk forening med mere end 250 medlemsorganisationer blandt både private og offentlige aktører affalds- og ressourceområdet.

Ole Morten Petersen

Pressekontakt Direktør 32646121