Min dagpengeret udløber…

Regeringen har fremsat et lovforslag. Det er ikke vedtaget endnu, men du kan læse lidt her om det.

Har du fået ydelser (=dagpenge – særlig uddannelsesydelse – arbejdsmarkedsydelse) i mindre end 208 uger, kan du måske få hjælp af det.

1. Den særlige uddannelsesordning bliver forlænget frem til den 31-12-2013. Her har du ret til uddannelse, og du kan få udbetalt særlig uddannelsesydelse fra din kommune, imens du er omfattet af denne ordning.Indkomstniveauet vil være kontanthjælpsniveau, dog uafhængig af formue, og af om du har en ægtefælle, der tjener penge.
      a. Udløber din dagpengeret inden 31-12-2013, får du ret til den særlige uddannelsesordning.
      b. Er du allerede omfattet af den særlige uddannelsesordning, får du ret til en forlængelse på max. 26 uger. Du vil automatisk fortsætte i ordningen, medmindre du giver besked til kommunen om, at du ikke ønsker det.
  2. Der indføres fra 1-1-2014 en ny slags penge, som hedder ”arbejdsmarkedsydelse”. Er du stadig ledig den 1-1-2014, er din dagpengeret udløbet og har du stadig ikke fået ydelser i 208 uger? Så får du ret til arbejds- markedsydelse.´Det udbetales af a-kassen, og betinger, at du er medlem af en a-kasse. I kroner og øre svarer det til særlig uddannelsesydelse.
  3. Ordningen om 6 ugers selvvalgt uddannelse bliver ændret, således at man først kan få kurser efter 4 måneders ledighed. Der er dog undtagelse for nogle bestemte uddannelsestilbud indenfor byggebranchen.

Vær opmærksom på, at du aldrig kan få ydelser (=dagpenge, særlig uddannelsesydelse og arbejdsmarkedsydelse) i mere end 208 uger.

Vi gør opmærksom på, at det ikke er vedtaget endnu, og at vi derfor ikke kan garantere for, at det bliver som beskrevet. Det blev fremsat den 28-05-2013 og førstebehandlet den 12-06-2013. 2. og 3. behandling er planlagt til henholdsvis den 26-06-2013 og den 28-06-2013.

• dagpengeret
  • udløber