Danish Crown lukker bøgerne i Tulip Limited

Danish Crowns sidste år som ejer af Tulip Limited resulterede i et underskud på 210 millioner kroner i den britiske forretningsenhed. Derudover medfører salget af de 12 fabrikker i UK som tidligere kommunikeret en nedskrivning af goodwill.

I slutningen af august solgte Danish Crown den britiske forretningsenhed Tulip Limited til det amerikanske selskab Pilgrims Pride for 2,4 milliarder kroner (290 millioner pund). Salget faldt endeligt på plads i midten af oktober, og nu er resultatet for Tulip Limiteds sidste år med Danish Crown som ejer klar.

Omsætningen i Tulip Limited faldt fra 7,3 milliarder kroner i regnskabsåret 2017/18 til 7 milliarder kroner i 2018/19, mens resultatet efter skat og renter blev forbedret fra et underskud på 370 millioner kroner i 2017/18 til et underskud på 210 millioner kroner i 2018/19. Samtidig nedskrives der 575 millioner kroner på goodwill.

- Nedskrivningen er lidt større, end det vi forventede i slutningen af august. Det skyldes, at vi har valgt at lave en hensættelse til de sædvanlige sælgergarantier, vi har stillet overfor køber i forbindelse med handlen. På den måde sikrer vi os mod negative overraskelser i det nye regnskabsår, siger Preben Sunke, der er Group CFO i Danish Crown.

Tulip Limited blev solgt for 2,4 milliarder kroner. Gælden i selskabet var på 1,9 milliarder kroner, så til trods for underskuddet på driften i regnskabsåret 2018/19 og nedskrivningen på goodwill, så styrkes Danish Crowns samlede balance.

Når Danish Crown i næste uge offentliggør sit årsregnskab for regnskabsåret 2018/19, skal Danish Crown aflægge et regnskab for den fortsættende forretning, mens det samlede resultat i Tulip Limited kun vil fremgå som en enkelt linje i regnskabet.

Tabet i Tulip Limited vil naturligvis stadig indgå i Danish Crowns regnskab for 2018/19, men nedskrivningen af goodwill indgår ikke i grundlaget for restbetalingen til Danish Crowns ejere.

- Restbetalingen til Danish Crowns ejere fastsættes med udgangspunkt i den indtjening, Danish Crown har haft i det seneste regnskabsår. Det betyder, at det udelukkende er årets underskud på driften i Tulip Limited, der bidrager negativt til det resultat, som bestyrelsen skal disponere i næste uge, siger Preben Sunke.

Danish Crown offentliggør sit årsregnskab torsdag den 21. november kl. 13.00

At Danish Crown we focus on food in all parts of the value chain. Food is what we produce and food is what we sell to customers and consumers across the world.

Sammen skaber vi en mere bæredygtig fremtid for fødevarer

The Danish Crown group is a global meat processing company and among the largest in its field.
The group is the World’s largest pork exporter and Europe’s largest pork processor. Danish Crown is Europe’s largest meat processing company and Danish Crown Beef is a significant player in the European beef market.

Marsvej 43
8960 Randers