Fokus og forenkling skal løfte Danish Crown frem mod 2021

For første gang i koncernens 129-årige historie melder verdens største eksportør af svinekød åbent ud om både strategi og målsætninger. Et af de konkrete mål er at blive markedsleder i Nordeuropa.

Omdrejningspunktet i Danish Crown har altid været slagtning af dyr fra selskabets ejere. Deres råvarer vil også fremadrettet udgøre et stærkt fundament, men på det skal der bygges en solid og global fødevarevarevirksomhed, der fokuserer målrettet på produktion af højkvalitetsfødevarer.

Danish Crowns nye strategi har fået navnet 4WD, som kan – og skal – læses som både ”forward” og ”four-wheel drive”.

- Overordnet set er dette en offensiv strategi, der skal gøre en stærk virksomhed endnu stærkere, derfor Forward. 4WD kommer ud fra et ønske om at ændre Danish Crown fra det, jeg kalder en solid baghjulstrukket stationcar – der kører fantastisk på de asfalterede veje – til en firehjulstrukket terrængående bil, som kører præcis i den retning, vi ønsker, i bestræbelserne på at være den foretrukne forretningspartner for vores kunder. Med andre ord er det målet at gøre Danish Crown til en så stærk koncern, at vi hele tiden kan vælge den retning, der tjener vores ejere og kunder bedst uden unødig hensyn til vejenes beskaffenhed eller traditioner, siger Group CEO Jais Valeur.

Allerede i sidste uge offentliggjorde Danish Crown, at planen indeholder et konkret og ambitiøst løfte til ejerne om 60 øre mere i afregning i 2021 i forhold til et vægtet gennemsnit af afregningen i Tyskland, Spanien, Frankrig og Holland. Nu sættes der ord på den overordnede koncernstrategi:

• Fire klare hjemmemarkeder – Danish Crown vil befæste sine i forvejen stærke forbrugerpositioner i Danmark, Sverige, England og Polen. Det skal gøre koncernen til markedsleder i Nordeuropa.
  • Forbrugeren skal i fokus – Danish Crown vil satse målrettet på innovation for at styrke sin position indenfor detailhandel, foodservice og måltidsløsninger. Planen indeholder samtidig globale kategorisatsninger for enkelte produktgrupper med salgspotentiale over hele kloden.
  • Fokus på højværdi-produkter – Danish Crown vil satse målrettet på værdiforædling af koncernens råvarer, herunder økologi, grise opdrættet uden brug af antibiotika samt lokale specialprodukter.
  • En samlet enhed – Danish Crowns forretningsenheder skal knyttes tættere sammen, så værdifuld viden deles på tværs af koncernen. Samtidig skal der høstes synergier internt, herunder gennem et samlet indkøb af alt undtagen kød under en koncernindkøbsdirektør.
  • Siden årsskiftet er der udarbejdet detaljerede handlingsplaner for de enkelte forretningsenheder. Jais Valeur er sikker på, at han sammen med Danish Crowns 26.000 ansatte har en plan, der kan bringe virksomheden frem til målet.

- Jeg er superstolt over vores strategi og er fuld af forventninger til den. Nøgleordene for de næste fem år er fokusering, værdiskabelse og vækst, siger Jais Valeur, der godt ved, at han hermed forpligter sit selskab og sig selv på konkrete og ambitiøse løfter.

- Jeg lover med denne plan vores ejere, at de i slutningen af strategiperioden ejer en mere værdifuld virksomhed, der har øget omsætning og profitabilitet, har råd til relevante investeringer og ikke mindst slår konkurrerende lande på afregningen for råvarerne. Vores mål er et afkast på over 10 pct. af den investerede kapital. Tro mig – det vil ejerne holde mig op på. Men hvis man har en firehjulstrækker, så kan man køre, hvorhen man vil. Så det er bare med at komme af sted, siger Jais Valeur.

• nøglepersoner
    • 4wd-strategi