​En verdensmester vender hjem

I weekenden trådte en ny dansk stjerne sig helt ind på cykelsportens største scene, da hun spurtbesejrede samtlige verdensstjerner og sikrede Danmark historiens første VM-guld. Hundredvis af kameraer blitzede og millioner af tv-seere fra hele verden så med, da Amalie Dideriksen iførte sig den myteomspundne, regnbuefarvede trikot. Onsdag vender hun hjem til det gamle klubhus på Amager, hvor det hele begyndte.

Af: Amager Cykle Ring

Lørdag den 15. oktober 2016 blev en historisk dag for dansk cykelsport, da Amalie Dideriksen blev den første danske elite-verdensmester nogensinde på landevej. Præstationen udgør en milepæl i dansk cykling i almindelighed og kvindecykling i særdeleshed. Den blot 20-årige Amager-pige har vist, at det også i et lille, fladt land er muligt at have store cykeldrømme.

Fokus på pigerne og ’Amalie-effekten’

Succesen er også resultatet af samarbejdet mellem DCU, Team Danmark og Amalies gymnasium, der har givet hende de bedst tænkelige betingelser for en sportslig karriere. DCU’s nye satsning på pige- og kvindecykling spiller naturligvis også en vigtig rolle i denne sammenhæng. I Amager Cykle Ring har man allerede i flere år arbejdet hårdt på at udbrede pigecyklingen og sikre pigerne de nødvendige vilkår for at kunne skabe fremtidens stjerner.

- Der er ingen tvivl om, at vi kan mærke ’Amalie-effekten’, og vi er derfor som klub klædt på til denne opmærksomhed og til at kunne tage imod alle de nye pigeryttere og lave særlige arrangementer for pigeryttere fra hele landet. Vi oplever, at DCU’s dameudvalg er meget støttende og ser det kæmpe potentiale, der er for Danmark i det her, fortæller Amager Cykle Rings formand, Lone Billehøj.

Nye veje til dansk succes

Til daglig kører Amalie for det professionelle hollandske hold Boels-Dolmans Pro Cycling - men bag enhver verdensmester gemmer sig altså historier om årelang opbakning og udvikling fra en lang række personer og organisationer. Amager Cykle Rings fokuserede børne- og ungdomsarbejde med plads til både bredde og elite har været Amalies fundament, og det er klubben naturligvis stolt af.

Alene i år gav denne tilgang til talentarbejdet 6 ud af 14 mulige danske mesterskaber til klubben i børnerækkerne – lige nu skal Amalie fejres, men der er også god grund til at tro på flere store resultater for dansk cykling, når man ser på de ungdomsårgange, der er på vej.

- Vi er meget bevidste om at skabe nogle gode sociale rammer i klubben, fordi det fastholder børnene i sporten. Vi er fuldstændig overbeviste om, at et unikt eliteprojekt kræver bredden som fundament, og betragter man vores resultater, ser det ud til, at strategien giver pote, siger, Lone Billehøj.

Stjernen vender hjem – og du er inviteret!

Onsdag den 19. oktober kl. 10.30 lander Amalie i Københavns Lufthavn, hvor hun vil blive modtaget af medlemmer i alle aldre fra den klub, hvor eventyret begyndte – Amager Cykle Ring, der altså nu har kronet mere end 75 års stolte traditioner med at have opfostret en verdensmester. Vi håber, at I alle vil være med til at tage imod hende og efterfølgende drikke et glas for at fejre hele Danmarks verdensmester, stjerne og cykeldarling i de ydmyge omgivelser i Amager Cykle Rings klubhus. Pressen er meget velkommen.

Arrangementet finder sted 19. oktober kl. 11.30 på Saltværksvej 56, 2770 Kastrup.

For yderligere information
Morten Anderson